Basescu TVR

Observații

În doar două zile, Traian Băsescu pare a fi recuperat o parte deficitul de imagine generat de neimplicarea sa în criza inundaţiilor încă de la început.

De două zile, Băsescu se afişează foarte puternic în media ca principal coordonator al eforturilor statului de a limita proporţiile dezastrului.

Emisiunea de la TVR a fost realizatâ explicit pentru scopul de a transmite mesaje referitoare la criza inundațiilor și la modul în care președintele se implicâ în aceastâ crizâ.

ÎNCREDEREA ÎN AUTORITĂȚI

Principala idee pe care Traian Băsescu a susţinut-o la TVR a fost aceea a nevoii de se creşte încrederea în instituţiile statului (care, conform declaraţiilor sale și împotriva percepției generale, şi-au făcut datoria).

Băsescu a făcut din promovarea autorităţii statului un deziderat inclusiv politic (pentru mandatul său), fapt care confirmă ipoteza construirii unui mandat de dimensiune naţională.

Băsescu tinde a deveni dominat de problema controlului instituțiilor statului (e, în comunicarea publicâ, un apârâtor și purtâtor de cuvânt al instituțiilor statului și mai puțin un reprezentant al poporului în relația cu instituțiile statului).

În acest fel, Băsescu cade în capcana de nu mai vorbi din perspectiva legitimității oferite de votul popular, ci din perspectiva puterii deținute la nivelul instituțiilor.

ATACUL LA PRESA

Băsescu a deplâns lipsa de încredere în autorităţi şi, indirect, a atacat din nou presa care contribuie la subminarea încrederii populaţiei în autorităţi prin reportaje aducătoare de rating.

Atacul a fost şi mai dur, pentru că a sugerat că, dacă ar fi existat încredere mai mare în instituţii, nu ar fi existat atâţia morţi. Este o revenire la atacul la adresa presei care pare a deveni o obișnuințâ în aparițiile publice ale președintelui.

Băsescu lovește constant presa, în condiţiile în care aceasta nu are imaginea de personaj negativ. Calculul este evident premeditat pentru câ a existat și o referire explicitâ la modul în care presa a încercat sâ submineze intervenția președintelui în criza jurnaliștilor (ceea ce înseamnâ câ președintele vrea sâ se foloseascâ de credibilitatea câștigatâ în criza jurnaliștilor pentru a-și susține poziția mult mai fragilâ din prezent).

Băsescu construiește o mizâ periculoasâ, și cu puține șanse de reușitâ.

El mizeazâ pe imaginea instituțiilor, a autoritâții, în disputa cu imaginea presei. În prezent, a susţine imaginea instituţiilor în detrimentul presei reprezintă o greşeală, pentru că este o luptă disproporţionată (presa are o imagine bună la nivel instituţional, în timp ce instituţiile politice au imagine bună doar în funcţie de persoana care le conduce; prin urmare, Băsescu poate câştiga doar dacă asociază imaginea sa personală cu toate instituţiile statului implicate în această criză – situaţie

VINOVATIA AUTORITATILOR

{n criza inundațiilor – președintele a încercat sâ sugereze câ autoritâțile de la centru și-au fâcut datoria în timp ce autoritâțile de la nivel local nu (caz concret – Vrancea). Presa a furnizat ieri însâ un contraargument concret (s-a demonstrat cu acte că, într-o localitate, s-au trimis avertizările de la judeţ – adică de la centru – cu doar două ore înainte ca apa să ajungă într-o comună, prin fax, în timpul nopţii, fără să se comunice şi prin telefon).

E de așteptat ca acesta sa nu fie singurul caz.

Asta înseamnă că și autoritâțile centrale sunt la fel de vinovate ca și cele locale (pentru câ sistemul în sine e ineficient).

Or, Băsescu sugereazâ că el e eficient și poate fi

Băsescu repetâ greșeala lui Târiceanu de a câuta vinovați în timpul crizei, în loc să se concentreze pe rezolvarea problemei.

Spre deosebire de Tăriceanu, Băsescu se și implicâ activ în rezolvarea crizei. Căutând vinovați fără argumente, Băsescu tinde a semâna foarte mult cu ceilalți

STAREA DE URGENTA

Preşedintele a dat un nou argument legat de starea de urgenţă, explicând de ce nu o pune în aplicare (deşi legea îi permite acest lucru). Cauza principală ţine de prevalenţa factorului militar în această situaţie (s-ar lua decizii pe cale militară şi nu civilă, fapt care poate fi periculos). De asemenea, Băsescu a arătat că, dacă ar exista stare de urgenţă, s-ar limita şi drepturile presei (situaţie pe care le personal nu o

Argumentul este foarte slab şi confirmă, de fapt, ipoteza conform căreia iniţial Băsescu a fost greşit informat (pentru câ altfel, dacâ s-ar fi pregâtit din timp punctul sâu de vedere s-ar fi câutat alte argumente). Pentru populaţia sinistrată, beneficiile declarării temporare a stării de urgenţă sunt mult mai mari decât limitările de drepturi (și e posibil sâ fi vrut o astfel de situație – exemplu: în starea de urgențâ se pedepsesc mult mai drastic infracțiunile

EFECTUL APARITIEI TELEVIZATE

Băsescu a demonstrat, pentru prima dată în aceste zile, că e mai preocupat de inundaţii decât de problemele politice legate de anticipate. L-a lăsat din nou singur pe Tăriceanu (care evita demisia la Bruxelles) şi a preluat rolul de salvator (în consonanţă cu agenda reală a

Ziua de ieri a consfinţit reintrarea lui Băsescu în normalitate. A reuşit să îşi redefinească agenda proprie în funcţie de agenda populaţiei şi pare a reveni la rolul de principal coordonator al vieţii publice. De pe această poziţie s-ar putea să se implice ulterior (după ce criza inundaţiilor se va fi terminat) şi în gestionarea crizei politice de la nivelul

Indirect, a dat o noua lovitura lui Tariceanu si a arâtat câ este singurul lider major real al Alianței (la fel cum a demonstrat Iliescu în primâ instanțâ câ este singurul lider major al

Anexa

Principalele afirmații fâcute de Traian Băsescu în cadrul emisiunii 

Traian Băsescu: Se crease o atmosferă care semăna foarte mult cu atmosfera creată, dacă vă aduceţi aminte, la un moment dat, în timpul dispariţiei, în timpul răpirii celor trei ziarişti, celor trei cetăţeni români în Irak. Era o disproporţie între gravitatea lucrurilor şi atmosfera care se

Traian Băsescu: …sistemul de alertă, deşi a funcţionat de la nivel central către teritoriu, eu am convingerea – nu s-a terminat, spre exemplu, ancheta la Vrancea – eu am convingerea că n-a mers până la ultima lui structură, acea structură locală care trebuia să meargă din poartă în poartă să-i spună: omule, ieşi din casă, ai 24 de ore. (…)  Nu mă poate convinge nimeni că 13 decedaţi sunt justificaţi, chiar dacă se încearcă, erau în vârstă, erau…, nu mă poate convinge nimeni că omul în vârstă n-a vrut să iasă, deşi a fost, s-a dus, până la urmă, cu oamenii în vârstă trebuie să duci şi muncă de lămurire. Şi, dacă nu, îl scoţi cu forţa. Nu-i o justificare că n-a vrut să plece. Acest lucru nu s-a făcut, scoaterea cu forţa. Or, aici era prima responsabilitate a autorităţilor, să-l scoată cu forţa. Ele ştiau ce urmează să se

Traian Băsescu: Deci, starea de urgenţă se instituie prin decret prezidenţial, dar una din prevederile acestui decret, ca să fie justificată starea de urgenţă, era cât din autoritatea administraţiei locale şi centrale trece în autoritatea armatei. (…) În timpul stării de urgenţă, măsurile necesare pentru rezolvarea situaţiilor se dispun prin ordonanţe militare. (…) și aşa sunt foarte mulţi că au impresia că pasiunea preşedintelui Băsescu este să introducă

Traian Băsescu: …un singur detaliu. Unii au încercat să spună: dar în timpul crizei ostaticilor, preşedintele a condus direct operaţiunile. Acum, lasă guvernului. Nu fac nici un secret din a vă spune că nu am nici o reţinere să conduc operaţiunile de restabilire a vieţii sociale şi economice în zonele afectate de inundaţii. Şi o influenţez suficient, mai ales că sunt angrenate aici şi forţe militare şi forţe ale Ministerului de Interne. Nu am nici o reţinere. Dar, acolo, în cazul ostaticilor, autoritatea nu putea fi delegată. Era o problemă care ţinea de serviciile de informaţii. Or, acestea sunt exclusiv în coordonarea preşedintelui României şi nu puteam să mă fac că nu-mi ştiu atribuţiunile constituţionale şi legale. Aici ar fi fost o greşeală. În starea de alertă şi situaţia de urgenţă, care ţin de guvern, se pot utiliza toate structurile statului, şi armată, şi Minister de Interne, şi tot ce ţine… dar sub comandă

Traian Băsescu: Repet, o Românie în stare de urgenţă ar fi fost o Românie condusă prin ordonanţe militare. Inacceptabil pentru situaţia pe care o avem acum. Ferească Dumnezeu să fim în situaţia care în mod real să justifice o astfel de decizie a mea, nu voi ezita să o iau, dar nu este cazul să o iau acum. N-aş vrea să dezvolt ce scrie în lege. În momentul în care ai decretat starea de urgenţă, se pot limita inclusiv activităţile

Traian Băsescu: Aşa este. Aici este şi un proces de educaţie, de educare. Va trebui să ne obişnuim exact cu ceea ce, de multe ori, în mod gratuit, încercăm să distrugem, şi anume: să credem în ce ne spun autorităţile. Dacă ne spun că există pericol de inundaţii, chiar trebuie să credem. Pentru că eu sunt convins că nici un om care e pus în faţa alternativei să plece din casă temporar şi cu suficient timp înainte sau să rămână acolo, dacă el ar crede că-ntr-adevăr vine viitura şi e posibil să-l omoare în casă sau să stea cu apa până la streaşina casei – cum aţi văzut imagini; şi oamenii, într-o situaţie de risc extraordinar, pe acoperiş… Sunt convins că, dacă ar fi crezut în ce le spuneau autorităţile, ar fi plecat din vreme. Din păcate, avem plăcerea discreditării şi atunci când nu merită să faci acest lucru. Eu sunt de acord că sunt blamabili oamenii politici, că-s blamabile instituţiile statului, pentru că sunt departe de a fi perfecte, dar totuşi, măcar în astfel de momente ele trebuie să fie crezute. Şi dacă obiectivul nostru este tot timpul să arătăm cât de incapabili sunt, cât de nepregătiţi, cum i-a surprins ploaia… „Ne-a surprins ploaia” – am auzit şi moda asta acum. S-a instituit şi asta: iarna – că ne surprinde ninsoarea, acum – ne-a surprins ploaia. Era apropo de ploaia din Bucureşti. Ca şi cum cineva ar fi putut să mărească capacitatea de preluare a canalizării din Bucureşti alaltăieri, dacă se putea. Deci, cred că avem obligaţii, responsabilităţi în a construi atât cât merită, şi nu mai mult, încrederea în autorităţi. Pasiunea de a arăta că suntem tot timpul extrem de critici pentru rating parcă are costuri prea mari. Dacă un dram de încredere ar fi fost în autorităţi, probabil că n-am fi avut cei 21 de morţi. Din păcate, e o adevărată plăcere a discreditării autorităţilor, iar eu voi lupta în sens invers. Tot mandatul meu, voi încerca să construiesc încrederea în autorităţi. Tot mandatul meu.

Cristina Liberis: Dacă ar fi să facem o evaluare, când credeţi că va reintra viaţa acestor oameni în normal?

Traian Băsescu: Cred că înainte de începutul iernii. (…) Haideţi să fim foarte realişti: refacerea integrală a ce s-a întâmplat în Moldova cu ocazia acestor inundaţii nu se va putea face mai repede de un an de zile. Gândiţi-vă că sunt de refăcut extrem de multe. Nouă ni se pare că problema fundamentală este casa – şi aşa este; pentru fiecare dintre cetăţeni, problema este casa. Dar numai dacă ne uităm în situaţia la zi, încă nefinalizată, la evaluare – sunt câteva sute de poduri şi podeţe. Cu siguranţă se vor adopta soluţii provizorii în locul unor poduri şi podeţe, pentru că efectiv nu există capacitate de a fi construite atât

Principalul meu rol este să dau populaţie încredere că avem capacitatea să rezolvăm problemele, să dau autorităţilor încredere că au nu numai obligaţia, dar şi ştiinţa de a-i ajuta pe oameni. Pentru că există de foarte multe ori tentaţia să se lase copleşiţi.

Traian Băsescu: Statul român trebuie să fie pregătit. Şi eu vă garantez că orice s-ar întâmpla, statul român va fi pregătit să facă faţă oricărei situaţii. (…) Nu alertez, repet, dar rog, dacă în zilele următoare vor fi situaţii de alertă anunţate de populaţie, toţi cei aflaţi în zona de alertă să respecte instrucţiunile primite de la autorităţi.

© Sursă imagine: TVR

Persoane de interes:    Călin Popescu Tăriceanu    Traian Basescu   

Administratorul