Anul 2010 va fi, aproape la fel ca anul 2009, un an al crizelor. Economia e in criza, stabilitatea sociala este amenintata, partidele sunt in criza, iar guvernarea nu pare sa fi schimbat ceva fata de anul trecut, care a cunoscut cea mai mare cadere economica relativa a ultimelor decade.

Traian Basescu, marele castigator al alegerilor, intra intr-un nou mandat cu imaginea erodata si cu sustinere limitata. PDL are in fata provocarea guvernarii pe cont propriu (fara mari posibilitati de eludare a raspunderii).

Somajul si griparea economiei vor fi compensate atat cu subiecte de tip diversionist (care sa tina opinia publica ocupata), fie cu proiecte controversate (precum Rosia Montana) care au intr-un an de criza post-electorala sansa rara a implementarii lor.

Toate partidele sunt in criza, inclusiv PDL, in ciuda cresterii extraordinare din ultimii ani. Toate au nevoie de reasezari si reorganizari, pentru a-si planifica cresterea sau evolutia din anii urmatori. Din acest punct de vedere, anul 2010 poate consemna iesirea din contextul echilibrului ciudat al ultimului ciclu electoral, care a impus o ierarhie electorala partinica ce nu s-a schimbat aproape deloc, indiferent de scrutin.

Anul 2010 ne va aduce si o prima imagine despre cum ar putea sa arate viitorul politicii romanesti, in sensul afirmarii mai clare a unor nume din generatiile noi din toate cele trei partide. Deocamdata, singurul nume consacrat din acest punct de vedere. Va trebui sa vedem oferta PSD (probabil construita in jurul tandemului Victor Ponta – Cristian Diaconescu) si pe cea a PDL (care va proveni din tabara care va ramane in picioare in urma acestui an de gestiune guvernamentala foarte dificila).

Daca relansarea economica mondiala, deja vizibila, va produce efecte si asupra economiei romanesti in partea a doua a anului, e posibil ca anul 2010 sa fie unul mai usor pentru guvernul Boc decat anul 2009 (fiindca aceasta pare singura solutie pentru evitarea coagularii nemultumirii populatiei si a mediului economic fata de lipsa de perspective din actul de guvernare).

VA CONTINUA „FEUDALIZAREA ROMANIEI”

Procesul de descentralizare a dus la cresterea puterii politice a liderilor locali in detrimentul liderilor nationali, acreditand si mai puternic decat in trecut conceptul „baronilor locali”. In urma emiterii OUG 37/2009 privind numirea sefilor institutiilor deconcentrate de la nivel judetean, respinsa de Curtea Constitutionala, dar functionala de facto, puterea „baronilor locali” a crescut si mai mult.

TOATA LUMEA VA INCERCA SA FIE, DISCURSIV, IN OPOZITIE

Dat fiind cadrul economic defavorabil, anul 2010 va conduce la redefinirea in termeni comunicationali a termenului de „opozitie”. Pana acum, plecand de la sensul clasic de „opozitie parlamentara”, in Romania s-a vehiculat si termenul de „opozitie in interiorul puterii” (caracteristica a PD in guvernele de coalitie din care a facut parte). Este probabil sa apara si un nou tip de „opozitie”, in contextul in care PDL se va afla pentru prima data, fara echivoc,  in postura de partid dominat in guvern.

AN SOCIAL FOARTE GREU – CONCEDIERI SI PROBLEME SOCIALE

Contractarea brusca a activitatii economice din 2009 a condus la o restrangere a cheltuielilor in intreaga economie. Astfel, la finalul lunii noiembrie 2009 se inregistrau 683.123 de someri, cu peste 300.000 mai multi decat in aceeasi perioada a anului 2008. Cresterea ratei somajului (de la 4% in noiembrie 2008, la 7,5% in noiembrie 2009) s-a produs insa doar in economia privata, in conditiile in care, spre exemplu, in administratia publica, la finalul lunii august 2009 erau cu circa 6.000 de angajati in plus fata de luna ianuarie a aceluiasi an. Semnalele din mediul privat nu intrevad o schimbare de trend in ceea ce priveste politica de angajari ci, dimpotriva, exista informatii conform carora reducerile de personal vor continua si in 2010.

Rata somajului 2004-2009

PERICOLULUI COLAPSULUI IN AGRICULTURA, SANATATE SI INFRASTRUCTURA – MAI MARE CA ORICAND

Agricultura, Sanatatea si Infrastructura sunt domenii care vor suferi in 2010 mai mult decat in 2009, ca urmare a restrictiilor bugetare, dar si a lipsei de viziune strategica.

REVIZUIREA CONSTITUTIEI VA RAMANE LA STADIUL DE OBIECTIV ASUMAT DISCURSIV

Reforma constitutionala a devenit un laitmotiv al discursului politic romanesc. Revizuirea textului constitutional este ridicata la rang de necesitate si proclamata ca obiectiv de catre toti actorii politici, dar lipsa unor demersuri politice si institutionale clare denota nu atat un comportament de tip conservator, interesat in mentinerea status-quo-ului, ci mai ales dorinta de a initia o schimbare controlata si directionata unilateral. Altfel spus, fiecare partid politic doreste sa aiba controlul asupra procesului de corectare si redesenare a sistemul constitutional.

ROMANIA CONTINUA SA FIE O REPUBLICA PREZIDENTIALA DE FACTO

Accentuarea naturii prezidentiale a regimului politic nu este ceva nefiresc. Pana la urma logica de functionare a semi-prezidentialismului este urmatoarea: atunci cand presedintele are o orientare politica diferita, chiar opusa majoritatii parlamentare, adevaratul sef al Executivului este premierul; atunci cand seful statului are sprijinul majoritatii parlamentare, acesta are o pozitie preeminenta in raport cu primul-ministru. In acest ultim caz, sub aspect functional, regimul politic se prezidentializeaza.

PDL – INCREMENIT IN PROIECT

Victoria electorala a lui Traian Basescu nu reprezint decat o amanare pentru PDL, care trebuie sa se confrunte cu problemele care au insotit cresterea sa electorala in ultimii ani. Acuzatiile de coruptie aduse unora dintre liderii formatiunii, obedienta fata de indicatiile presedintelui, lipsa unei clarificari doctrinare (in ciuda clamarii mesajului de „unic reprezentant” al fortelor de dreapta de pe esichierul politic) reprezinta toate probleme care se alatura naturalei erodari la guvernare care va afecta in mod previzibil partidul.

PDL VA INCERCA SA DOMINE IN TOATE ZONELE

Odata cu realegerea lui Traian Basescu ca presedinte este de asteptat ca PDL sa incerce sa isi consolideze pozitia pe scena politica. La acest moment, PDL este in dubla postura de a se lupta cu PSD in zona electoratul din mediul rural si cu PNL in zona electoratului urban. Mentinerea PDL la un scor apreciabil in sondaje, precum si realegea chiar si la limita a lui Traian Basescu arata ca strategia democrat-liberalilor de a fi un partid catch-all a dat rezultate.

SCHIMBARI LA VARF IN PSD

Infrangerea lui Mircea Geoana in turul secund al alegerilor prezidentiale in fata lui Traian Basescu este elementul determinant pentru reluarea competitiei interne in PSD. Alaturi de dezamagirea unui nou mandat in opozitie, dupa o scurta si tumultoasa perioada la putere, partidul are de gestionat si infrangerea pe ultima suta de metri a candidatului in alegerile prezidentiale. Gafele comise in ultima parte a campaniei, alaturi de rezultatul nesatisfacator obtinut de partid in competitia politica vor fi probabil acuzatiile aduse lui Mircea Geoana, al carui mandat va fi evident contestat.

PNL VA PRELUA MODELUL CRIN ANTONESCU

Alegerile prezidentiale din 2009 au consemnat un pas important inainte pentru PNL. Candidatul Crin Antonescu a obtinut aproape 2 milioane de voturi, mai mult decat orice alt scor cumulat al vreunui candidat PNL sau al intregului partid. In acelasi timp, victoria lui Traian Basescu anunta o perioada dificila pentru liberali in conditiile in care acesta si-a exprimat in repetate randuri intentia de modificare a legii electorale dupa modelul alegerilor pentru presedintii de CJ, care ar putea scadea scorul PNL sub 20%.


Administratorul