Nu voi comenta despre cat de util este, pentru Romania, Acordul de guvernanta fiscala, desi ar fi absolut necesara o dezbatere serioasa despre asta. Ma voi limita la un simplu exercitiu de imaginatie politica: de ce tine Traian Basescu atat de tare sa modifice Constitutia, cata vreme cei din UE chiar nu au cerut acest lucru? Pentru ca, sincer, europenii chiar nu au vorbit de modificarea Constitutiei, ci de modificarea unor texte fundamentale sau legislatie echivalenta. Mai mult, europenii stiu clar ca nu Constitutia conteaza in aplicarea “regulii de aur”, ci schimbarea efectiva a modului de guvernare. Faptul ca, pe rand, mai multe state anunta ca nu e nevoie de modificarea Constitutiei, ci doar de legi cu majoritati calificate confirma acest lucru. De altfel, discutia e falsa si pentru ca, juridic, europenii ne pot sanctiona doar in baza unor probleme din legile de ratificare a unor acorduri, nu in baza Constitutiilor. Ramanand la stadiul filosofiei politice, Constitutiile sunt doar cadre de reglementare interna, intre stat si cetateni. Relatia intre state si UE se bazeaza pe tratate si acorduri, cata vreme ne pastram caracterul confederal (cand vom ajunge la un nivel federal, cu o Constitutie europeana autentica, cu un sistem juridic unitar, probabil ca fiecare Constitutie va conta).

Revenind – de ce vrea Traian Basescu includerea regulii in Constitutie? Simplu: pentru ca vrea sa declanseze un nou joc de tip win-win, in care sa lase opozitia in sah. El spera sa castige in orice varianta: fie se accepta modificarea Constitutiei, caz in care ii va lasa pe cei din PDL sa le programeze comasat, alaturi de alegeri, in toamna (remarcati, va rog, ca si astazi presedintele a avertizat PDL sa nu grabeasca modificarea pentru lunile urmatoare – ceea ce arata clar ca vrea sa permita organizarea unui eventual referendum in toamna); fie nu se accepta modificarea Constitutiei, caz in care va avea posibilitatea sa strige public ca partidele din Opozitie scot Romania din UE.

Ce s-a intamplat miercuri la Cotroceni? Liderii USL i-au luat, cumva, “jucaria” lui Traian Basescu, fiind de acord cu modificarea Constitutiei. Sigur, nu asa cum vrea Traian Basescu – adica nu rapid si nu comasat cu celelalte alegeri. Nespunand NU la modificarea Constitutiei, atat Ponta cat si Antonescu l-au lasat pe Traian Basescu fara sansa de a critica. Dimpotriva, miercuri, la finalul zilei, pentru prima data dupa mult timp, Traian Basescu a fost nevoit sa adopte o pozitie de mijloc, fara scandal, fara presiuni – aproape ca un mediator. Ca un om care nu vrea sa recunoasca deschis ca nu are optiuni, s-a legat de singurul lucru pe care l-au cam recunoscut cu totii – ca sunt de acord, la un moment dat, cu modificarea Constitutiei. Dar asta e ca si cum ai spune ca toti romanii vor sa fie bine, este atat de general incat nu inseamna nimic.

Care sunt pasii urmatori? Este greu de crezut ca Traian Basescu va accepta situatia, si nu va forta in continuare, pentru a-si atinge obiectivul – acela de a dicta din nou regulile jocului in Romania. Presedintele nu poate accepta prabusirea sa in sondaje, fara precedent prin rapiditate si amploare, si nici faptul ca nu prea mai conteaza in dictarea agendei publice. Dupa cum nu accepta ca parghiile sale nu mai functioneaza in jocul politic – PDL nu mai este atat de fidel, nu mai este atat de dornic de a se da total la o parte pentru a-i servi total scopurilor presedintelui. Boc nu va accepta cu usurinta sa se dea la o parte, fie doar si pentru faptul ca asta inseamna condamnarea sa in ochii oamenilor ca fiind premierul perdant, premierul care a permis caderea fara precedent a economiei din acesti ani.

Opozitia, daca va continua sa adopte o atitudine constructiv-pozitiva, asa cum a facut in acest caz (privind nu intentiile prezidentiale, ci obiectivul Romaniei de a ramane in familia europeana) nu are de ce sa se teama. Pentru ca, in primul rand, nu va putea fi deloc blamata pentru pasii gresiti pe care ii va face puterea. Si va putea sa beneficieze, in continuare, de erodarea guvernarii.

Problema autentica este ca, din pacate, nimeni dintre cei care au o forta executiva in aceasta tara (Presedintele, Guvernul, coalitia de guvernare) nu sunt preocupati de cum se ajunge la scaderea deficitului structural. Presedintele e preocupat de Constitutie, nu de faptul ca Guvernul cheltuie si face datorii fara precedent. Guvernul nu este preocupat de reorientarea bugetelor spre problemele structurale (de pilda, acestea ar fi in zone precum educatia, crearea de locuri de munca, serviciile publice!), ci de cum sa stranga cat mai multi bani la fondurile de rezerva pentru alegeri. Iar coalitia de guvernare e mai ocupata cu redesenarea colegiilor decat cu comunicarea publica a ceea ce trebuie sa se schimbe in ritmul de guvernare. Pe scurt, propunerea opozitiei de schimbare a guvernarii – cu un cabinet tehnocrat – pare a fi singura de bun simt in acest moment, pentru ca altfel riscam sa ne uitam de pe margine la cum Romania se indeparteaza tot mai mult de criteriile pe care ar trebui sa inceapa sa le respecte.

Persoane de interes:    Traian Basescu   

Dan Sultanescu
Dan Sultănescu este analist politic, director executiv al Fundației Multimedia pentru Democrație Locală, coordonator al proiectului infopolitic.ro