Cum a aparut 50%+1

Pragul de 50%+1, numar necesar de cetateni prezenti la referendum pentru ca acesta sa fie validat, a aparut in viata noastra recent. El nu exista la referendumul anterior – din 2007, si nu exista nici in majoritatea statelor europene. Mai mult, el nu este deloc recomandat de Comisia de la Venetia, institutie a Consiliului Europei, tocmai pentru ca ar distorsiona interpretarea rezultatului.

Or, exact asta se intampla in prezent, cand presedintele suspendat Traian Basescu si PDL (partidul care il sustine) vor boicotarea referendumului, pentru a nu se atinge gradul de prezenta la vot necesar validarii rezultatelor. Traian Basescu se foloseste de acest prag pentru a spera la ramanerea in functie, chiar daca votul popular ii va fi impotriva (asa cum arata majoritatea sondajelor, citate intr-un studiu anterior al Fundatiei).

Dat fiind ca prezenta la vot estimata este doar putin peste acest prag al validarii, Traian Basescu forteaza invalidarea, folosindu-se de existenta acestei conditii legale. De ce o face? Probabil, pentru ca este singura cale de a mai ramane presedinte.

Aceasta analiza are rolul de a arata cum a aparut acest prag si cum a fost el folosit de presedintele suspendat. Dupa o privire de ansamblu, pare destul de clar ca asistam la un plan bine pus la punct, inca de la inceputul procedurii de suspendare si demitere, regizat de Traian Basescu si de sustinatorii acestuia. In acest plan, cei care au cel mai mult de pierdut sunt votantii romani, care vad ca votul lor nu conteaza, cata vreme nu este indeplinit acest criteriu al participarii.

Scurt istoric al referendumurilor in Romania

Pragul de 50% +1 la referendumul din 2007

La referendumul din 2007, pentru suspendarea Presedintelui Traian Basescu nu a existat cvorum de 50%+1 pentru validarea consultarii populare. Desi un astfel de prag a fost solicitat, existand in acest sens si demersuri la Curtea Constitutionala, Curtea a spus intr-o decizie urmatoarele: „In conditiile noii reglementari privitoare la demiterea Presedintelui Romaniei, valabilitatea referendumului nu mai este conditionata de participarea majoritatii persoanelor inscrise pe listele electorale.”

In urma votului popular, Curtea Constitutionala, in Hotararea nr.5/23.05.2007, „confirma rezultatele referendumului national din data de 19 mai 2007 si constata ca nu s-a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tarii, ale cetatenilor care au participat la referendum, pentru demiterea Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu”. Cu toate acestea, referendumul a fost declarat valid, desi la vot s-au prezentat (doar) 44,45% din totalul cetatenilor inscrisi in listele electorale.

De remarcat ce declara, despre pragul de 50%+1, presedintele Basescu in acelasi an, in contextul unui alt referendum (privind votul uninominal): „Cred ca o astfel de limita ar putea fi stabilita, 50 la suta plus unu din cei inscrisi in lista – conditie de validare a unui referendum, numai daca in Romania ar fi votul obligatoriu. (…) in Romania participarea la vot nu este obligatorie, nu este sanctionat absenteismul. Ca atare, cei care se prezinta la o consultare electorala sunt cei care doresc sa fie activi si implicati politic. In aceste conditii, fixarea unor parametri atat de dificili pentru validarea unui referendum, care exprima, conform art. 90, vointa poporului, mi se pare ca este o actiune indreptata spre minimalizarea importantei titularului puterii si a suveranitatii in stat, care e poporul roman …”.

Ce s-a intamplat in 2009 – noi forme de protectie legala pentru Traian Basescu, prin OUG

In anul 2009, Guvernul Boc incepe sa construiasca zidul legislativ in jurul Presedintelui Basescu.

Prin OUG 103/2009, Guvernul Boc modifica legea referendmului in urmatorul sens:  „Referendumul este valabil daca la acesta participa cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale permanente.” Se introduce asadar, ca masura de siguranta pentru Presedinte, conditia majoritatii absolute, raportate la totalul cetatenilor Romaniei.

Dupa introducerea acestui prag privind validarea referendumului, PDL a mai introdus unul si in privinta demiterii Presedintelui. In 2012, prin Legea nr. 62 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, PDL intervine asupra art. 10, dandu-i urmatoarea forma: „Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor cetatenilor inscrisi in listele electorale”.

Anul 2012 – Tentativa de revenire la regulile din 2007. Fara cele doua praguri

Prin Legea nr. 131/17.07.2012, Parlamentul a modificat legea referendumului in privinta majoritatii necesare demiterii Presedintelui: Demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca, in urma desfasurarii referendumului, propunerea a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate. Atacata la Curtea Constitutionala, legea a primit, prin celebra Decizie nr. 731/10/07.2012, aviz de constitutionalitate.

Ulterior sesizarii Curtii de catre PDL in legatura cu Legea nr. 131/17.07.2012, Guvernul a emis OUG nr. 41/05.07.2012 care modifica legea referendumului in sensul existent in 2007: „Prin derogare de la art.5 alin.(2), demiterea Presedintelui Romaniei este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum”.

In motivarea Deciziei nr. 731/10/07.2012, Curtea arata: “Curtea constata ca rezultatul referendumului depinde de indeplinirea cumulativa a doua conditii: una referitoare la numarul minim de cetateni care trebuie sa participe la referendum pentru ca acesta sa fie valabil si una privitoare la numarul de voturi valabil exprimate, care determina rezultatul referendumului. Aceste conditii sunt detaliate in art.5 alin.(2) si, respectiv, art.10 din Legea nr.3/2000.” De mentionat ca OUG nr. 41/05.07.2012 nu modifica art. 5 referitor ca cvorumul de validare a referendumului, ci art. 10 vizand majoritatea de voturi cu care Presedintele poate fi demis.

Presiunea externa readuce unul dintre praguri – cel de prezenta

Pragul de participare de 50%+1 pentru validarea referendumului a fost puternic promovat de PDL, partidul lui Traian Basescu, dar a existat si o puternica presiune externa in favoarea unei astfel de conditii neobisnuite in Uniunea Europeana.

  • Traian Basescu: „Acum legala este demiterea presedintelui cu un cvorum de 50 la suta plus 1”.
  • Vasile Blaga, presedinte PDL: „As vrea sa va spun ca noi, PDL nu vom recunoaste un referendum la care participa mai putin de 50% plus unu din alegatorii inscrisi in listele electorale”.

La momentul suspendarii Presedintelui Traian Basescu, acest prag de 50%+1 necesar validarii referendumului a fost considerat de catre PDL si de catre oficialii Uniunii Europene ca fiind o conditie obligatorie pentru consultarea populara din 29 iulie. Mai multi lideri ai popularilor europeni au cerut, prin declaratii publice, respectarea deciziei Curtii Constitutionale, care constata necesitatea asigurarii unei prezente de 50%+1 din cei aflati pe listele electorale, pentru a avea un referendum valid.

S-a ajuns iar la 50%+1

Comisia Europeana a impus Romaniei respectarea acestui prag, prin introducerea in raportului privind Mecanismul de Cooperare si Verificare pe Justitie a unui capitol politic continand 11 solicitari. Una dintre acestea a vizat reglementarea referendumului in conformitate cu decizia Curtii Constitutionale. Aceasta desi recomandarile Comisiei de la Venetia specifica: “Nu se recomanda un cvorum (prag, procentaj minimal) de participare, intrucat ii asimileaza pe cei care se abtin cu partizanii votului negativ”.

Luand act de solicitarile Comisiei Europene, Guvernul si Parlamentul Romaniei au introdus in legea referendumului conditia validarii consultarii populare prin participarea la vot a majoritatii absolute a cetatenilor inscrisi in listele electorale.

Situatia din prezent: Traian Basescu si PDL boicoteaza referendumul pentru a nu se atinge pragul de validare

Folosindu-se de aceasta prevedere legala, pe care a criticat-o in 2007 si care instituie un prag greu de atins, presedintele suspendat Traian Basescu a anuntat recent boicotarea referendumului, indemnand alegatorii sa nu participe la vot.

  • “Validarea referendumului ar fi un dezastru politic pentru Romania.” (18 iulie)
  • „Si varianta neprezentarii este una valabila, si inteleg sensibilitatea celor care nu vor participa la vot pentru a nu legitima lovitura de stat.” (23 iulie)
  • „Din moment ce am decis ca boicotul este solutia, nu mai conteaza procentul.” (23 iulie)
  • „Daca PDL decide sa boicoteze referendumul, nu stiu daca ma duc singur acolo.” (23 iulie)
  • „Daca s-ar valida referendumul, s-ar acoperi cu votul popular lovitura de stat si trebuie facut tot ce se poate pentru ca el sa nu se valideze si oamenii astia sa raspunda” (23 iulie)
  • „Este problema mea sau a USL sa-si aduca numarul de voturi necesare sa-l demita pe presedinte. Daca poporul vrea demiterea, de ce sa-l mai chem eu?” (23 iulie)

Pe 24 iulie 2012, conducerea PDL (Colegiul Director) a decis sa indemne alegatorii sa nu participe la vot la referendumul din 29 iulie pentru demiterea presedintelui Traian Basescu.

Concluzii

Traian Basescu a declarat asadar ca va boicota referendumul. Acest lucru are o consecinta simpla – riscurile invalidarii cresc enorm, daca cei care il sustin isi asuma acest mesaj. Chiar decizia in care Curtea Constitutionala impunea acest prag (decizia 731/2012) retine un argument care spune ca „participarea la referendum a majoritatii cetatenilor reprezinta un act de responsabilitate civica, prin care corpul electoral urmeaza sa se pronunte”. A boicota acest gest de responsabilitate civica insemna a-ti asuma un comportament contrar celor asumate de Curtea Constitutionala, dar si contrar democratiei participative pe care liderii politici ar trebui sa o promoveze.

Fara a comenta motivele invocate pentru a boicota acest referendum, constatam faptul ca aceasta actiune premeditata reprezinta o piedica explicita in calea finalizarii unei proceduri de suspendare si de demitere, declarata deja constitutionala de catre Curtea Constitutionala.

Pragul de 50%+1 a fost creat in aceste saptamani, prin intermediul presiunilor europene, nu pentru a asigura o participare solida si o iesire din criza actuala printr-un raspuns masiv al cetatenilor, ci pentru a folosi drept scuza juridica pentru ramanerea in functie, chiar si in conditiile unui scor total defavorabil la referendum.

Singura justificare pentru exista unui astfel de prag, dorit de PDL si de Traian Basescu, este cea a obtinerii unui grad ridicat de legitimitate pentru optiunea pe care cetatenii o valideaza prin vot. Prin boicotarea referendumului, presedintele suspendat anuleaza de fapt singura ratiune a cvorumului de validare. Astfel, pragul de 50%+1 devine un simplu instrument, folosit in mod oportunist, menit sa asigure pastrarea scaunului de Presedinte.

Existenta sau neexistenta conditiei de validare a referendumului nu a fost o constanta in legislatia specifica domeniului. Diferitele guverne si/sau majoritati parlamentare au jonglat cu aceasta prevedere in functie de propriile optiuni politice. Cu toate acestea, cvorumul de validare nu a avut o miza ata de mare decat in mandatele lui Traian Basescu. Legea referendumuluia devenit un act normativ controversat si extrem de disputat odata cu intrarea in scena a „presedintelui jucator”. Ar fi asadar oportun ca, in contextul viitoarei revizuiri a textului constitutional, sa se ia in discutie reglementarea mai exacta a referendumului chiar in Constitutia Romaniei.


Administratorul