UK in EU, harta

Confederatia Industriei Britanice (CBI) a publicat un raport cu privire la pozitia Marii Britanii in UE, care concluzioneaza ca Regatul Unit ar trebui sa ramana in UE, deoarece calitatea de membru genereaza  4-5%  PIB, adica in jur de 62-78 miliarde de lire sterline, anual, fiind de asemenea responsabila pentru 3000 de lire sterline din venitul anual asl unei gospodarii.

Cu toate ca CBI a avut tendinta de a sustine continuarea integrarii, organizatia este de fapt surprinzator de critica asupra status quo-ului si recunoaste ca unele schimbari institutionale la nivel european trebuie sa se produca. Raportul subliniaza faptul ca UE s-a indepartat prea mult de „adaugarea valorii” spre „adaugarea unor functii”, rezultand in fluajul misiunii europene in mai multe domenii. Declaratia olandeza recenta, potrivit careia momentul unei uniunii cat mai stransa in fiecare domeniu comunitar a trecut, ofera un indiciu pozitiv cu privire la faptul ca si alte state membre analizeaza perspective asupra reorientarii UE.

Beneficiile ramanerii in Uniunea Europeana

  • Accesul pe piata unica a UE cu bunuri si servicii a fost un beneficiu major pentru economia Marii Britanii, oferind companiilor din Regatul Unit accesul la cea mai mare piata unica din lume, permitandu-le sa exploateze economiile de scara, care pot duce la o mai mare competitivitate, si aducandu-le in lanturile de aprovizionare complexe pan-europene, care aduc beneficii indirecte din vanzari si exporturi din partea firmelor europene oriunde in UE si in lume, arata documentul.
  • Pentru membrii CBI, accesul si participarea la pietele europene a fost cel mai mare beneficiu unic al aderarii Marii Britanii la UE. 76% din firmele de toate marimile si din toate sectoarele atesta faptul ca formarea pietei comune a avut in mod special un impact pozitiv asupra afacerii lor. Firmele din Marea Britanie au un acces de neegalat la o piata de aproape 500 de milioane de persoane si un PIB de 16,6 trilioane de dolari.
  • Statutul de membru al UE a contribuit in mod semnificativ la cresterea accesului la capital pentru economia Marii Britanii, deblocand investitii directe la nivel mondial si european in Regatul Unit, arata de asemenea documentul. In plus, a ajutat la crearea de fabrici, construirea de spatii pentru birouri, stimularea C&D si sprijinirea inovarii in industriile creative; a furnizat noi cai de investitii pentru companiile din Marea Britanie; si a oferit afacerilor cu sediul in Regatul Unit – de la IMM-uri la FTSE 100 – accesul la o piata financiara competitiva la nivel global.
  • Libera circulatie a fortei de munca este, probabil, cea mai controversata din cele patru libertati ale UE. In timp ce economia Marii Britanii a beneficiat de pe urma crearii unei piete la nivelul UE, nivelul de migratie in Marea Britanie din tarile care au aderat recent a fost mai mare decat cel preconizat.
  • Impreuna cu imigratia din tarile din afara UE, acest lucru a creat unele presiuni sociale locale. Cu toate acestea, documentul sustine ca mediul de afaceri britanic vrea sa protejeze avantajele care decurg din libera circulatie a persoanelor si, prin urmare, intelege necesitatea politica de a aborda orice costuri, atat cele percepute, cat si cele reale, pentru societate in general.
  • Exista dovezi semnificative conform carora imigrantii aduc plus valoare la potentialul productiv si la nivelul cererii din economie, astfel crescand PIB-ul pe termen lung, indica materialul. In ceea ce priveste mediul de afaceri, UE faciliteaza libera circulatie a fortei de munca intre cele 28 de tari europene, fapt care ajuta companiile sa gaseasca forta de munca potrivita pentru pentru competentele de care au nevoie. Intr-adevar, 63% din membrii CBI au precizat ca libera circulatie a fortei de munca in cadrul UE a avut un efect benefic pentru afacerile lor, si doar 1% fiind de parere ca acesta a avut un impact negativ.

Reactia partidelor politice din Regatul Unit

  • Directorul general al CBI, John Cridland, a declarat ca analistii sai au privit dincolo de retorica politica pentru a examina argumentele pro si contra ramanerii in UE, iar afacerile britanice sunt fara echivoc – piata unica este fundamentala pentru viitorul tarii.
  • Secretarul sef al Trezoreriei, liberal-democratul Danny Alexander, a declarat ca acest raport reprezinta un motiv puternic pentru ca Marea Britanie sa ramana in continuare membru al UE. Acesta a afirmat ca, in cadrul unei vizite in India de saptamana trecuta, i s-a transmis ca unul dintre  motivele pentru care Marea Britanie este un loc atractiv pentru investitii este datorita calitatii sale de membru UE.
  • Ministrul din umbra laburist pentru Europa, Gareth Thomas a sustinut ca raportul CBI arata, in mod clar, ca mediul de afaceri nu vrea sa vada Marea Britanie iesind din UE. Laburistii considera ca angajamentul de a ramane in centrul UE, impreuna cu un program clar de reforme livrabile, este cel mai bun curs pentru Marea Britanie. Thomas a adaugat ca Partidul Laburist a solicitat de multa vreme reforme pentru a face Europa sa functioneze mai bine, inclusiv un nou Comisarul UE pentru crestere economica, care sa ajute Europa sa concentreze pe furnizarea de locuri de munca si prosperitatea de care are nevoie Regatul Unit.
  • Printre principalii oponenti ai raportului se afla Nigel Farage, liderul UKIP, care a declarat exista un punct de vedere complet gresit, conform caruia iesirea din UE inseamna un final brusc al tranzactionarii cu Europa. In opinia sa, CBI nu ia in considerare optiunea realista ca, o data iesita din piata unica si eliberata de birocratia si agenda politica a acesteia, Marea Britanie poate continua un comert puternic cu UE, in termeni proprii. Farage considera ca fara o modificare a tratului, nu poate exista niciun fel de renegociere.

Concluzii

  • Ca orice acord international, aderarea Regatului Unit la UE a avut avantaje si dezavantaje. Atunci cand tarile semneaza tratate bilaterale sau se alatura institutiilor multilaterale, vor exista intotdeauna aspecte ale acestor acorduri care sa starneasca dinsensiuni; beneficiile cooperarii, aproape prin definitie, vin cu o forma de compromis. Dar, pentru Marea Britanie, beneficiile nete ale aderarii la UE au fost extinse.
  • Mai mult, raportul sublinieaza faptul ca este gresit sa caracterizam dezbaterea privind UE ca o discutie polarizata dintre pro-europeni si eurosceptici. Ceea ce este clar este faptul ca, practic, nimeni nu vrea sa fie vazut in favoarea status quo-ului.
  • Majoritatea analistilor sunt de acord cu faptul ca Marea Britanie va ramane in UE, daca aceasta reforma este posibila si realizabila. Raportul CBI ofera, de asemenea, cateva propuneri de reformare a UE, inclusiv introducerea unei clauze de caducitate pentru legislatia UE in domenii cum ar fi ocuparea fortei de munca; un nou mecanism de antrenare al pietei unice, inclusiv in servicii, si esential, ca urmatorul Tratatul UE sa includa garantii institutionalizate impotriva transformarii UE intr-o extensie mai eficienta a zonei Euro.
  • Exista, totusi trei observatii. In primul rand, CBI sustine ferm reforma UE. In timp ce minimalizeaza riscul conditiilor celor mai defavorabile, asemenea formarea unui comitet al zonei Euro, supra-reglementarea si protectionismul intern/extern, apare totusi intrebarea: care va fi pozitia CBI intr-un scenariu in care asemenea reforme sunt absente, iar conditiile defavorabile se materializeaza?
  • In al doilea rand, in ceea ce priveste compromisurile impuse de plecare, CBI sustine ca daca Marea Britanie va parasi blocul UE, aceasta nu va adopta o atitudine izolata, ci mai degraba ar negocia o relatie personalizata cu UE. Exista modele pentru acest tip de relatie cu non-membrii UE: Elvetia, Norvegia si Turcia; insa niciunul dintre ele nu este potrivit pentru Regatul Unit. CBI speculeaza ca, in acest caz, negocierea ar fi una personalizata doar pentru Marea Britanie.
  • Totusi, exista unele dezavantaje in aceasta ipoteza putin probabila a parasirii Uniunii. Accesul pe piata – in special cel oferit de regimurile cu pasaport – este putin probabil sa vina fara obligatii de reglementare, inclusiv probabila adoptare a normelor UE, fara a avea capacitatea de a le influenta. Asadar, problema nu este ca Marea Britanie nu poate parasi UE – iar dezavantajele pot fi supraestimate usor -, ci ca un acord de continuitate realizat de Marea Britanie aflata in afara UE s-ar putea sa nu fie la fel de bun ca ramanerea Regatului Unit intr-o UE reformata.
  • De asemenea, raportul nu modifica semnificativ climatul dezbaterii publice din Marea Britanie. Din punct de vedere politic, problema ramane aceeasi: este putin probabil ca partenerii europeni sa fie deschisi unui proces de reformare a organizatiei in directia dorita de Marea Britanie. Mai mult, este putin probabil ca aliatii acesteia (Olanda sau Suedia) sa mearga atat de departe pe cat sunt conservatorii britanici dispusi.
  • Nu in ultimul rand, raportul arata lipsa de eficienta a propunerii referendare facuta de David Cameron. Elita politica britanica si marea parte a electoratului sunt, din varii motive, dispusi sa sustina cauza renegocierii tratatelor europene. Alternativa iesirii din UE este puternic contestata, iar asocierea dupa model elvetian sau norvegian lasa marea Britanie fara nicio influenta asupra legislatiei europene. Indiferent insa de rezultatul consultarii, pozitia britanica in Europa nu se schimba: sustinatorii unui asemenea demers sunt putini la numar, iar exacerbarea izolarii britanice nu poate decat sa intareasca pozitia curentului eurosceptic din Regatul Unit.

© Sursa imagine: themanufacturer.com


Administratorul