Cu toate ca atentatele de la Paris, legate atat in perceptia publica, cat mai ales in dezbaterea europeana de criza imigrantilor din Orientul Mijlociu domina in acest moment agenda mediatica, scrisoarea trimisa de premierul britanic David Cameron presedintelui Consiliului European, Donald Tusk, cu privire la obiectivele pe care Londra doreste sa le renegocieze in relatia sa cu Uniunea Europeana.

Reactiile relativ controlate, venite atat de la nivel european, cat si in plan intern arata ca, pentru moment, dincolo de considerentele de vizibilitate mediatica ale subiectului, interesele principalilor actori se concentreaza asupra derularii mai eficiente a procesului de negociere.

Propunerile avansate de catre premierul britanic constau in protejarea accesului Regatului Unit la Piata Unica, reducerea birocratiei si cresterea competitivitatii ca obiectiv asumat formal de catre UE, oprirea folosirii „abuzive” a libertatii de miscare de catre migrantii din interiorul Uniunii, exceptarea Regatului Unit de la clauza unei „uniuni din ce in ce mai stranse”. Trebuie remarcat totodata ca obiectivele britanice sunt formulate in asa fel incat sa lase aproape ambiguu modul de atingere al acestor obiective: in afara de clauza, care ar putea sa necesite modificarea tratatelor Uniunii Europene, restul obiectivelor sunt tangibile, din perspectiva mai multor observatori, fara rediscutarea acordurilor fundamentale ale UE.

Cu toate acestea, liderul Parlamentului European, Martin Schulz, a declarat ca Marea Britanie nu este direct afectata de clauza „uniunii”, asa cum o demonstreaza trecutul institutional al UE, dorinta britanica de modificare a acestei prevederi putand conduce la un proces de modificare a tratatelor mult mai indelungat si mult mai putin controlabil decat spera premierul David Cameron.

In ceea ce priveste primul obiectiv britanic, acesta nu pare atat de controversat, iar atingerea sa este posibila fara revizuiri majore. Obiectivul nu este unul controversat, iar posibila separare de dinamica statelor din Zona Euro nu poate ridica obiectii atat timp cat si alte state se afla in aceasta situatie. Este important de observat inca o data faptul ca impresia pe care o lasa propunerile britanice este mai degraba una de „deziderat” decat de obiective politice concrete menite a fi realizate.

Este important de observat, de asemenea, ca premierul britanic se afla deja in centrul mai multor atacuri venite din partea propriilor parlamentari, care au criticat pozitia britanica, tocmai pentru ca este insuficient de transanta in raport cu Uniunea Europeana si nu ofera nici un fel de satisfactie partizanilor iesirii britanice din UE. Trebuie observat ca, din acest punct de vedere, criticii conservatori ai premierului britanic au dreptate – orice referinta la repatrierea puterilor britanice a disparut din propunerea lui Cameron.

La fel de problematic este si obiectivul limitarii beneficiilor sociale pentru migrantii provenind din statele Uniunii. Atat Sovacia, cat si Polonia, au avut deja interventii in care au criticat pozitia britanica. La fel si Martin Schulz, presedintele PE, a avertizat ca dincolo de problemele politice, interzicerea accesului la beneficii sociale pentru patru ani, poate fi ilegala din perspectiva dreptului comunitar.

Impresia interventiei britanice este ca David Cameron incearca sa declanseze un joc sigur, care risca insa sa dezamageasca toti actorii. Obiectivele sunt formulate suficient de vag pentru ca orice garantie politica sa le acopere, permitand clamarea retorica a unui succes diplomatic pentru cabinetul britanic, indiferent de rezultatul negocierilor. In ce masura un astfel de raspuns va fi acceptabil in referendum sau cat de mult va reusi un astfel de referendum sa puna punct dezbaterii din Regatul Unit cu privire la apartenenta la UE, ramane de vazut.

Sursa foto: radioiasi.ro


infopolitic