Intr-o era a tehnologiei, in care majoritatea persoanelor isi iau informatiile din mediul virtual, politicienii romani par sa fi inteles importanta comunicarii online pentru diseminarea mesajelor.

Romania are un Presedinte care obisnuieste sa faca anunturi importante pe Facebook, evitand de cele mai multe ori sa se foloseasca de biroul de presa al Administratiei Prezidentiale. Nici fostul Premier nu este strain de comunicarea online, dovada fiind comunicarea intensa si sustinuta pe retelele sociale, dar si identificarea unor modalitati noi de promovare online, precum transmisiunea in direct, pe Youtube, a sedintelor saptamanale de Guvern, prin intermediul serviciului de streaming.

Conturi active din Romania

InfoPolitic.ro si-a propus realizarea un studiu privind popularitatea principalilor actori politici autohtoni, pe cele mai importante retele sociale – Facebook, Twitter si Instagram – si modul in care acestia folosesc resursele online pentru a puncta la capitolul imagine. In acest sens, am analizat conturile online ale  presedintelui Klaus Iohannis, ale fostului premier, Victor Ponta, noului premier, Dacian Ciolos, dar si ale liderilor partidelor parlamentare din Romania.

Studiul a fost coordonat de Alexandra Sava, expert social-media al Infopolitic.ro, si a fost realizat pe baza datelor publice existente in online-ul romanesc. Datele sunt culese pana la inceputul lunii decembrie 2015.

Principale observatii

  • Klaus Iohannis domina clasamentul in functie de numarul de sustinatori virtuali pe Facebook;
  • Victor Ponta conduce topul paginilor Facebook cu cel mai mare indicator People Talking About This;
  • Discursul anti-sistem al lui Bogdan Diaconu are sustinere pe reteaua sociala si genereaza un engagement mare pe Facebook;
  • Klaus Iohannis castiga 10,004 de sustinatori online in prima zi dupa incendiul de la Clubul Colectiv, pagina lui Victor Ponta creste cu 2,105 like-uri in ziua in care acesta isi da demisia din functia de premier, in timp ce Dacian Ciolos ajunge la 5,907 de noi fani in ziua in care depune juramantul;
  • Victor Ponta ocupa prima pozitie in clasamentul conturilor de Twitter, cu cei mai multi utilizatori care il urmaresc si cele mai multe postari pe reteaua sociala;
  • Doar 5 politicieni din cei 12 analizati au cont pe Instagram;
  • Klaus Iohannis conduce topul cu cei mai multi followers pe Instagram; Victor Ponta are cele mai multe postari pe reteaua de photo sharing, dar, ca o curiozitate, ambii sunt depasiti categoric atat la numarul de followers, cat si la numarul de postari de catre Daciana Sarbu (neinclusa in acest studiu).
  • In perspectiva anului electoral 2016, tot Facebook va avea cea mai mare greutate in ceea ce priveste comunicarea online. Este greu de crezut ca se va mai ajunge, tinand cont de mizele mai mici ale alegerilor, la cresteri uriase. Cel mai probabil, clasamentul va ramane aproape la fel, cu posibile surprize din partea celor care vor candida in Bucuresti si in marile orase.

Top Facebook politicieni

In Romania sunt 8.200.000 de conturi active pe reteaua sociala Facebook, potrivit celor mai recente date furnizate de site-ul Facebrands.ro, site de monitorizare a paginilor de Facebook din tara. Numarul este cu atat mai impresionant daca ne gandim ca, in Romania, 68% din persoanele cu varsta cuprinsa intre 16 si 64 de ani, respectiv 10,3 milioane, utilizeaza Internetul, conform Biroului Roman de Audit Transmedia (BRAT).

In noul cadru creionat de evolutia fulminanta a Facebook in Romania, politicienii romani sunt practic obligati sa fie prezenti pe reteaua sociala, iar multi dintre ei s-au conformat deja sa directioneze o parte din resursele de comunicare catre acest tip de promovare.

Klaus Iohannis domina clasamentul in functie de numarul de sustinatori virtuali pe Facebook

Potrivit datelor Facebrands.ro din 2 decembrie, la capitolul politica, presedintele Iohannis conduce in topul paginilor cu cele mai multe like-uri, pagina sa de Facebook insumand 1,700,400 de fani.

Cel de-al doilea loc in clasament ii revine lui Victor Ponta, cu 779,461 sustinatori pe reteaua sociala. Noul premier, Dacian Ciolos, avea in acel moment 34,882 like-uri pe pagina personala de Facebook.

La nivelul liderilor de partide, prima pozitie in top ii apartine lui Traian Basescu (MP), a carui pagina este apreciata de 360,416 utilizatori, potrivit Facebrands. Fostul presedinte este urmat, la o diferenta semnificativa, de Bogdan Diaconu (PRU) – 160,137; Monica Macovei (M10) – 155,703; Mircea Geoana (PSRO) – 139,627; Alina Gorghiu (PNL) – 65,375; Calin Popescu Tariceanu (ALDE) – 25,765. La coada clasamentului se regasesc Liviu Dragnea (PSD), cu 16,659 like-uri pe pagina; Kelemen Hunor (UDMR) – 12,816; Vasile Blaga (PNL) – 2,528.

Politicienii romani pe facebook

Victor Ponta, lider la capitolul People Talking About This

People Talking About This (PTAT) este un indicator Facebook ce contorizeaza, pentru o perioada de sapte zile, numarul de utilizatori unici care au creat o „poveste” despre pagina. La acest nivel, sunt luate in calcul acele elemente, interactiuni ale utilizatorilor cu pagina de Facebook, care sunt afisate in News Feed, precum like-uri la pagina, interactiunile cu fanii (numarul de click-uri primite, like-uri la postari, comentarii si share-uri), tag-urile primite de pagina, check-in-urile sau alte mentionari directe.

In ceea ce priveste paginile de Facebook analizate, Victor Ponta conduce topul paginilor cu cel mai mare indicator PTAT – 86,934. Pozitia a doua ii revine lui Klaus Iohannis (73,622), care este urmat de Bogdan Diaconu (63,905), Traian Basescu (44,790), Alina Gorghiu (7,881) si Dacian Ciolos (6,595).

La polul opus, Kelemen Hunor are PTAT de 327, iar Vasile Blaga are doar 9 la capitolul People Talking About This.

People talking about this

 

Cu toate acestea, pana si pentru cele mai populare pagini de Facebook este o provocare sa determine utilizatorii sa interactioneze cu pagina astfel incat sa genereze acest tip de engagement. De cele mai multe ori, in functie de tipul de continut postat pe pagina, PTAT poate atinge, in medie, 10% din numarul total de fani.

Bogdan Diaconu conduce topul Facebook cu cel mai mare indicator Facebook Engagement Factor (F.E.F.)

Exista, insa, si exceptii, iar graficul de mai jos demonstreaza acest lucru. Practic, daca punem in relatie directa numarul de People Talking About This cu numarul de fani ai paginii, clasamentul sufera destul de multe modificari.  Pentru a fi mai usor de urmarit, am pastrat ordinea din graficul anterior.

Raportat la numarul total de like-uri, PTAT procentual calculat pentru pagina lui Bogdan Diaconu este de 40%, semn ca discursul anti-sistem, pe care presedintele PRU il promoveaza, are sustinere pe reteaua sociala si genereaza un engagement mare pe reteaua sociala.

De asemenea, curiozitatea utilizatorilor privind persoana si activitatea noului premier al Romaniei se reflecta intr-un Facebook Engagement Factor (F.E.F.) mare si pentru Dacian Ciolos.

Pe de alta parte, se observa ca paginile lui Klaus Iohannis si Victor Ponta, chiar daca domina clasamentul paginilor cu cele mai multe like-uri si se bucura de o atentie deosebita din partea internautilor (un numar mare de like-uri, share-uri si comment-uri la postari), au doar 4%, respectiv 11% la indicatorul F.E.F..

Facebook Engagement Factor


Studiu de caz – efectele in social-media ale accidentului de la Colectiv

Iohannis, Ponta si Ciolos – evolutii Facebook in perioada 28 oct. – 2 dec.

Infopolitic.ro a urmarit evolutia numarului de like-uri de pe paginile de Facebook ale lui Klaus Iohannis, Victor Ponta si Dacian Ciolos, in stransa legatura cu principalele evenimente care au marcat scena politica autohtona, de la tragedia din Clubul Colectiv pana la serbarea Zilei Nationale a Romaniei.

Paginile presedintelui si fostului premier au fost analizate incepand cu 28 Octombrie, cu doua zile inainte de incendiul de la Colectiv, in timp ce pagina de Facebook a lui Dacian Ciolos este luata in evidenta din 11 Noiembrie, atunci cand a fost inscrisa pe site-ul de monitorizare Facebrands.ro.

Toate cele trei conturi au cunoscut cresteri semnificative la nivelul numarului de like-uri.

Astfel, in perioada 28 oct. – 2 dec., pagina lui Klaus Iohannis a crescut cu 55,502 de noi fani (de la 1,644,898, la      1,700,400; cu o medie de 1,585 like-uri noi / zi), iar pagina lui Victor Ponta cu 12,405 (de la 767,056 like-uri / pagina, la 779,461; cu o medie de 354 like-uri noi / zi).

Intr-o perioada mai scurta de timp, de pe 11 nov. pana pe 2 dec., pagina lui Dacian Ciolos aproape isi tripleaza numarul de fani, avand o crestere de 21,850 like-uri / pagina (pagina a ajuns de la 13,032, la 34,882 sustinatori online; cu o medie de 1,040 like-uri noi / zi).

Iohannis, Ponta si Ciolos – evolutii Facebook

Se observa ca fiecare dintre cele trei pagini analizate are cate un varf al numarului de noi aprecieri primite pe Facebook.

Astfel, Iohannis castiga 10,004 de sustinatori online in prima zi dupa incendiul de la Clubul Colectiv, pagina lui Victor Ponta creste cu 2,105 like-uri in ziua in care acesta isi da demisia din functia de premier, in timp ce Dacian Ciolos ajunge la 5,907 de noi fani in ziua in care depune juramantul.

De notat ca aceasta analiza nu surprinde daca, in perioada analizata, conturile respective au fost sau nu promovate si prin campanii platite.

Cronologie:

Cronologia evenimentelor

31 Octombrie – prima zi dupa tragedia din Clubul Colectiv:

Utilizatorii online isi indreapta atentia catre presedintele Iohannis, a carui pagina de Facebook creste cu 10,004 like-uri.

De asemenea, Victor Ponta castiga 408 noi like-uri, peste media de 354 like-uri / zi.

  • In aceasta zi, atat Klaus Iohannis, cat si Victor Ponta, au postat mesaje de solidaritate schimbandu-si totodata imaginile de profil si cover.
  • Guvernul decreteaza zilele de 31 octombrie, 1 si 2 noiembrie zile de doliu national.

3 – 9 Noiembrie – proteste in Capitala si in marile orase din tara:

Pe tot parcursul celor sapte zile consecutive de proteste, pagina de Facebook a lui Klaus Iohannis cunoaste o crestere vizibila a numarului de like-uri.

  • Daca pe 3 noiembrie au fost inregistrate 7,186 de noi like-uri, iar pe 4 noiembrie, ziua demisiei premierului Ponta si a Cabinetului sau, 8,196, in urmatoarele zile de protest numarul de noi aprecieri pe Facebook scade, pana atinge media normala de 1,585 like-uri / zi.

4 Noiembrie – Victor Ponta demisioneaza: Pagina de Facebook a lui Victor Ponta creste cu 2,105 de noi like-uri, iar trendul de crestere se mentine si in zilele ce urmeaza.

  • Acest moment marcheaza inclusiv o schimbare la nivelul comunicarii pe Facebook a fostului premier: vizibil mai putine, mesajele postate de catre Victor Ponta cunosc o crestere semnificativa a vizibilitatii, atat in mediul online, devenind virale (mesajele de incurajare, engagement-ul este unul semnificativ – prima pozitie in top la nivelul numarului de People Talking about This), cat si in mass-media, fiind preluate inclusiv de catre televiziuni.

6 Noiembrie – Iohannis, la intalnirea cu societatea civila. Evenimentul se suprapune cu cea de-a patra zi de proteste in tara.

  • Mediatizarea negocierilor cu reprezentantii societatii civile, pe tot parcursul zilei, dar si mesajele postate de acestia pe Facebook dupa intalnirea cu presedintele, au adus un plus de 2,369 like-uri pe pagina lui Klaus Iohannis.

8 Noiembrie – Klaus Iohannis merge in Piata Universitatii, actiune care, insa, nu se resimte la nivelul numarului de like-uri / pagina.  Efectul in social-media a fost unul relativ mic.

10 Noiembrie – Klaus Johannis il desemneaza pe Dacian Ciolos drept prim-ministru al Romaniei, lucru care, din nou, nu se resimte la capitolul cresterii aprecierilor pe pagina de Facebook a presedintelui.

  • Dimpotriva, numarul de noi like-uri ajunge la minimul ultimelor 7 zile, respectiv 938, iar trendul descrescator se mentine pana pe 12 noiembrie, atunci cand se inregistreaza doar 262 noi like-uri / pagina.

17 Noiembrie – Guvernul Ciolos a depus juramantul. Aceasta zi marcheaza apogeul cresterii numarului de like-uri de pe pagina noului premier al Romaniei.

  • Daca din momentul inscrierii pe Facebrands.ro, cresterea aprecierilor pe pagina lui Dacian Ciolos a variat intre 3,225 like-uri / zi si 751 like-uri / zi, in ziua investirii noului Cabinet, premierul a castigat 5,907 de noi sustinatori virtuali.
  • Pentru urmatoarele sase zile, pagina lui Ciolos domina clasamentul celor mai multe noi like-uri / pagina / zi, surclasandu-i pe Victor Ponta si Klaus Iohannis, dar fara a mai depasi pragul de 1,000 de like-uri / zi.

19 Noiembrie – Dacian Ciolos, la prima sedinta de Guvern: Nu se remarca printr-o crestere vizibila a numarului de like-uri pe pagina premierului.

21 Noiembrie – Guvernul Ciolos anunta prioritatile de guvernare: Pagina de Facebook a premierului creste cu 933 like-uri.

Perioada 23 – 30 noiembrie nu prezinta particularitati la nivelului numarului de noi like-uri inregistrate pe cele trei pagini analizate.

1 decembrie – Ziua Nationala a Romaniei, zi in care Klaus Iohannis castiga 1,347 de noi sustinatori pe Facebook, Victor Ponta – 586, iar Dacian Ciolos – 410.

Top Twitter – politicieni

Reteaua sociala Twitter a cunoscut in ultimul an o crestere semnificativa, reusind sa depaseasca pragul de 300.000 de conturi, in luna februarie si sa ajunga pana la 379,454 de conturi active in luna octombrie 2015, potrivit Zelist monitor.

Totusi, Twitter nu se numara printre retelele preferate ale romanilor, daca luam in calcul diferenta fata de evolutia Facebook si chiar a Instagram in Romania.

Un interes scazut pentru Twitter se manifesta si in randul politicienilor romani avuti in vedere in cadrul acestui studiu. Astfel, chiar daca majoritatea dintre ai au conturi pe reteaua sociala, mai putin Liviu Dragnea, activitatea nu este una continua si sustinuta.

Practic, cu putine exceptii, raman de actualitate datele centralizate de catre InfoPolitic in luna martie, potrivit carora principalii politicieni romani au o activitate destul de restransa pe Twitter (Vezi studiul AICI).

Victor Ponta – cei mai multi sustinatori online si cele mai multe postari pe Twitter

Politicienii romani pe Twitter

In ceea ce priveste numarul de followers, prima pozitie in top e ocupata de Victor Ponta (4,116 Tweets), al carui cont se bucura de sustinerea a 15,975 de utilizatori.

Contul fostului premier este urmat de cel al lui Traian Basescu (136 Tweets), care insumeaza 15,840 followers, cu toate ca ultima postare dateaza din decembrie 2014.

Cu un numar de 12,239 sustinatori online, Klaus Iohannis (888 Tweets) ocupa a treia poztie in clasament. Insa, activitatea de pe contul de Twitter al presedintelui se bazeaza, in exclusivitate, pe mecanismul de preluare automata a postarilor de pe Facebook.

Din randul liderilor de partid, Alina Gorghiu (196 Tweets) conduce clasamentul cu 5,627 followers, activitatea de pe contul sau fiind una specifica sferei Twitter (inclusiv mentionari, hashtag-uri, retweet-uri, functia Favorite etc.).

Activitatea de pe contul lui Mircea Geoana (790 postari) este, de asemenea, una intretinuta cu mesaje adaptate caracteristicilor retelei sociale si aduna 3,282 de sustinatori.

Calin Popescu Tariceanu (783 mesaje) este urmatorul in clasament, cu 2,989 de followers, dar activitatea de pe cont se bazeaza doar pe preluarile postarilor Facebook.

Chiar daca ultima postare dateaza din noiembrie 2014, contul Monicai Macovei (619 Tweets) are 2,824 de sustinatori virtuali.

La coada clasamentului, cu cei cei mai putini followers, se regasesc conturile lui Bogdan Diaconu (3,927 Tweets) – 590 sustinatori, Kelemen Hunor (81 mesaje postate) – cont inactiv din noiembrie 2009, dar care aduna 469 followers. Contul premierului Dacian Ciolos (4 postari), realizat in luna noiembrie, are doar 83 de sustinatori virtuali. Contul lui Vasile Blaga (2 mesaje), inactiv din august 2012, are 67 de followers.

Top Instagram politicieni

Reteaua de photo sharing Instagram cunoaste in Romania o ascensiune fulminanta, numarul de conturi deschise de romani fiind dublu in octombrie 2015, fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit Zelist, site de monitorizare Social Media. Astfel, cu 362,636 de conturi active, Instagram este pe cale sa depaseasca Twitter in preferintele romanilor.

Reteaua de foto si video-sharing Instagram, cumparata de Facebook in 2012, se bucura de popularitate mai ales in randul tinerilor cu varste cuprinse intre 18-24 ani (43%) si 25-34 de ani (22%), potrivit unei analize Gemius.

Totusi, foarte putini politicieni dintre cei inclusi  in acest studiu au conturi si sunt activi pe reteaua sociala.

Iohannis conduce topul cu cei mai multi followers; Victor Ponta are cele mai multe postari

Contul de Instagram al lui Klaus Iohannis (9 postari) aduna 1,054 de followers, cu toate ca activitatea a fost sistata, iar ultima postare dateaza din decembrie 2014. Cel mai probabil, contul a fost realizat pentru comunicarea online din cadrul campaniei prezidentiale de anul trecut si nu a mai reprezentat un interes dupa castigarea alegerilor.

Chiar daca nu exista o activitate intensa pe cont, Victor Ponta il depaseste pe presedintele Romaniei la nivelul numarului de postari – 47 de imagini. Pe Instagram, fostul premier este urmarit de 704 utilizatori.

Cu 179 followers, contul de Instagram al lui Kelemen Hunor ocupa locul trei in clasament. Presedintele UDMR posteaza regulat imagini din activitatea sa politica si personala, pana in prezent avand 36 de fotografii promovate pe

reteaua sociala. Alina Gorghiu urmeaza in top, cu 33 de sustinatori virtuali si 18 postari. Aflat pe ultimul loc, Mircea Geoana se bucura de sustinerea a doar 31 de followers. Activitatea de pe contul presedintelui PSRO a fost intrerupta in august 2014, iar pana in acel moment au fost postate 33 de imagini din arhiva politicianului.

Dacian Ciolos, Traian Basescu, Calin Popescu Tariceanu, Monica Macovei, Bogdan Diaconu si Vasile Blaga nu sunt prezenti pe Instagram.

Politicienii romani pe instagram

 

Concluziile Infopolitic

  • Facebook este in acest moment reteaua sociala preferata a utilizatorilor online din Romania, celelalte platforme fiind mai degraba complementare.
  • Daca in alte state, Twitter este vazut drept un canal independent de comunicare, in Romania este folosit mai degraba ca mecanism de distribuire a postarilor de Facebook. Cazurile de politicieni care fac stiri din mesajele Twitter sunt exceptii.
  • Instagramul nu prezinta un interes real pentru politicienii romani, care ignora importanta pe care reteaua sociala a castigat-o in Romania.
  • In perspectiva anului electoral 2016, tot Facebook va avea cea mai mare greutate in ceea ce priveste comunicarea online. Este greu de crezut ca se va mai ajunge, tinand cont de mizele mai mici ale alegerilor, la cresteri uriase. Cel mai probabil, clasamentul va ramane aproape la fel, cu posibile surprize din partea celor care vor candida in Bucuresti si in marile orase.

Metodologie

  • Datele au fost centralizate in perioada 25 noiembrie – 3 decembrie, de pe conturile de Facebrands.ro, Facebook, Twitter si Instagram ale politicienilor avuti in vedere pentru acest studiu.
  • S-a considerat crestere organica orice crestere a numarului de like-uri inregistrata pe paginile de Facebook analizate; campaniile platite neputand fi contorizate la acest nivel.
  • S-a considerat crestere a numarului de like-uri pe Facebook diferenta dintre numarul total de like-uri / pagina minus numarul total de unlike-uri / pagina, formula folosita de site-ul de monitorizare Facebrands.ro.

infopolitic