UDMR forţează introducerea legii minorităţilor în pachetul pentru care se va asuma răspunderea. Ionuţ Popescu vorbeşte de amânarea rectificării bugetului din cauza inundaţiilor, deşi premierul spusese că pentru inundaţii se vor folosi fonduri extrabugetare. Creşterea economică e pusă în pericol de derapajele guvernării. Iar preşedintele dă primele semne de nemulţumire faţă de Călin Popescu Tăriceanu (la un interviu la Europa FM).

Guvernarea Tăriceanu dă semne tot mai clare de ineficienţă. Una din principalele cauze a fost dezvoltată într-un material de analiză a protocolului de funcţionare a coaliţiei, la începutul anului şi arată că mutarea centrului decizional în sânul coaliţiei (în CNC) conduce la multe dintre problemele din prezent. Faptul că deciziile majore nu se iau la guvern, sub directa coordonare a premierului, face ca autoritatea acestuia şi, implicit, eficienţa sa, să fie relativ mici. PNL a acceptat la acel moment această decizie, fără să îşi dea seama că acel protocol reprezintă o nouă înfrângere pentru poziţia şi potenţialul său politic.

Preşedintele Băsescu nu poate tolera ca ineficienţa guvernului (evidenţiată de aproape toţi comentatorii din presa românească din ultima vreme) să se răsfrângă şi asupra imaginii sale şi, din acest motiv, e de aşteptat să intervină public pentru a se disocia de slăbiciunile executivului. Dificultatea pentru preşedinte constă însă tocmai în aceea că el trebuie, în acest moment, să coopereze cu Guvernul (şi să stimuleze un joc constructiv la nivelul Alianţei PNL-PD). O altfel de strategie ar duce la crize majore în interiorul Alianţei (mai ales că Tăriceanu nu este doar premier, ci şi preşedinte PNL).

Băsescu îşi poate asuma o astfel de criză doar după ce situaţia în PD se va fi clarificat (adică după alegerile interne şi după ce, foarte probabil, PD va fi acceptat în PES). Aceasta înseamnă că, cel puţin până în toamnă, poate chiar până la raportul de ţară, Băsescu nu are nici un motiv să intervină conflictual şi să critice categoric şi agresiv guvernarea.

În prezent, se relevă din ce în ce mai clar limitele sistemului constituţional românesc, ce nu clarifică raporturile dintre preşedinte şi premier. În mod normal, ţinând cont de profilul personajului Traian Băsescu, acesta ar fi trebuit să aibă la dispoziţie atribuţiile executive şi să conducă direct guvernul. În acest fel, s-ar fi evitat această permanentă eludare a responsabilităţii directe către care pare a se îndrepta fiecare preşedinte de după Revoluţie. E posibil ca, în cazul în care ineficienţa guvernului va fi tot mai evidentă, să se orienteze dezbaterile interne chiar şi asupra acestei direcţii, în sensul modificării radicale a Constituţiei.

În ce priveşte guvernul, acesta are în prezent o mare dificultate de a acţiona nu doar proactiv, dar şi reactiv, ceea ce confirmă cele mai pesimiste previziuni legate de eficienţa acestuia. Deşi premierul folosea într-un recent discurs un apel la solidaritate adresat societăţii şi clasei politice, se pare că această valoare este exact ceea ce lipseşte guvernului în sine (solidaritate între colegii din partide diferite, dar şi solidaritate a guvernului faţă de populaţie).

Previzonam la începutul anului o retragere a statului din zona socială, dar speram atunci o compensare prin întărirea activităţii în ceea ce priveşte controlul şi eficienţa fiscală. Faptul că doar prima măsură anunţată (cota unică) a fost una de succes (nu doar de imagine), spune ceva despre performanţa guvernului de a coordona activitatea executivă.

Anticipăm acumularea a tot mai multe nemulţumiri ale populaţiei pe măsură ce se vor înmulţi semnele declinului (social – prin măsuri care afectează nivelul de trai în special pentru categorii care deja aveau probleme, economic – prin incapacitatea de a menţine ritmul de creştere din ultimii ani, politic – prin scăderea credibilităţii în condiţiile abandonării dimensiunii morale a guvernării). Iar acest declin poate afecta societatea la un mod mult mai brutal decât cel din perioada 1996-2000, deoarece credibilitatea PSD a scăzut şi ea într-o măsură foarte mare.

Persoane de interes:    Călin Popescu Tăriceanu   

Administratorul