Analiză comparativă realizată pe baza confruntării a două materiale cu caracter juridic. Acest material conţine o prezentare sintetică a celor două materiale şi o evaluare detaliată a asemănărilor şi deosebirilor dintre ele. De asemenea, am încercat să subliniem şi care sunt principalele consecinţe politice ale acestor materiale şi, mai ales, ale deosebirilor dintre ele.

Obiectiv: Verificarea cercetării gradului în care sunt sau nu compatibile protocoalele de funcţionare, pe de o parte, a Alianţei PNL-PD şi, pe de altă parte, a coaliţiei de guvernare are o funcţionalitate practică imediată. Rezultatele cercetării indică, în mod clar, dacă şi cât de mult este sau nu afectată stabilitatea politică a guvernării actuale.

Anul 2005 a pornit cu o miză importantă. Este vorba de asigurarea unei coerenţe şi a unei eficienţe pentru guvernare, în scopul atingerii obiectivului politic imediat – integrarea europeană. Concomitent cu acest obiectiv, actualul guvern are sarcina (asumată prin rezultatul alegerilor) de a-şi îndeplini obiectivele propuse în campania electorală şi care se referă la reducerea corupţiei şi la creşterea nivelului de trai.

Aceste obiective pot fi puse în aplicare doar dacă se asigură o guvernare performantă, atât în ceea ce priveşte realizările sale punctuale, cât şi în ceea ce priveşte modul de funcţionare propriu-zisă. Există, de asemenea, şi o miză de imagine, care se referă la percepţia actului de guvernare de către opinia publică. Coerenţa actului de guvernare este un indicator în legătură directă cu gradul de încredere al electoratului în partidele care fac parte din coaliţia de guvernare.

Ipoteza acestui material este aceea că, în urma apariţiei “Acordului privind principii şi modalităţi de funcţionare ale coaliţiei”, care reprezintă documentul de bază al colaborării dintre partidele care formează coaliţia de guvernare (PNL, PD, PUR şi UDMR), se ridică un semn de întrebare serios în legătură cu existenţa Alianţei PNL-PD (şi asta deoarece există puternice disparităţi între acest document şi acordul similar al Alianţei D.A.).

Comparaţii între acorduri:

COALIŢIA “ÎNGROAPĂ” ALIANŢA

Observaţii generale: prima observaţie este aceea că cele două documente seamănă foarte mult. Chiar şi în ceea ce priveşte formularea, există o similitudine care depăşeşte nivelul limbajului general juridic.

Tipologia instituţiilor create: si în această situaţie lucrurile seamănă. Astfel, modul de reglementare a relaţiilor dintre formaţiunile politice componente este unul similar. Acest fapt nu este un indiciu important, pentru că modul de construire a instituţiilor corespunde, în ambele cazuri, cu modelul clasic de construire a unei formaţiuni politice în România.

Principii şi proceduri: in primul rând, remarcăm că, prin semnarea de către cei patru preşedinţi ai partidelor care fac parte din actuala coaliţie de guvernare, se anulează statutul juridic al Alianţei.

În concluzie, cele două materiale, care par realizate după acelaşi tipar, indică faptul că Alianţa DA nu mai există, nefiind recunoscută în protocolul Coaliţiei.

De asemenea, e clar ca exista deja diferenţe în relaţiile definite de cele două materiale, care vor pune probleme funcţionării coaliţiei şi stabilităţii guvernului.

Nu mai contează ponderea parlamentară, Primul Ministru nu mai e ales prin consens, Primul ministru nu are nici o atribuţie în desemnarea propriilor subordonaţi din Guvern, Guvernul nu are ultimul cuvânt în strategia de guvernare.

Şi, prin faptul că nu există sancţiuni şi nici proceduri de abitraj statuate în acordul coaliţiei, toate noutăţile care apar nici măcar nu au garanţia că vor fi implementate.

Persoane de interes:    Traian Basescu   

Administratorul