Monitorizarea presei naţionale şi locale este unul dintre cele mai importante instrumente utilizate în analiza problematicii de gen.

Analiza media poate oferi indicii cu privire la succesul politicilor de promovare a egalităţii de gen, a relevanţei sociale a stereotipurilor de gen, precum şi a obstacolelor cu care femeile se confruntă în societate. Totodată, în condiţiile în care discursul mediatic este unul dintre factorii constitutivi ori, cel puţin, de mare influenţă, a normelor sociale, analiza acestuia este esenţială pentru problematica de gen.

Prezentul demers cuprinde metodologic atât instrumente calitative, cât şi instrumente cantitative. Obiectivul principal al cercetării este identificarea modului în care media naţionale, respectiv locale, reflectă principiile egalităţii de gen, precum şi măsura în care discriminarea de gen ori stereotipurile sunt promovate în media. Analiza este atentă totodată şi la modul în care sunt promovate politici sau mesaje de încurajare a egalităţii de gen. Aşa cum o arată şi metodologia utilizată pentru realizarea acestui studiu, obiectivele specifice ţin de

  • reflectarea evenimentelor/ informaţiilor/ contextelor sociale în care femeile sunt discriminate, sau dimpotrivă, care conţin exemple ale egalităţii de gen
  • capacitatea media de a reprezenta în sine un promotor al discriminării sau al egalităţii de gen.

Monitorizarea a avut loc în perioada iulie 2014 – aprilie 2015. Aceasta a cuprins atât publicaţii care apar la nivel central, cât şi publicaţii cu acoperire şi problematică regională, având ca scop identificarea modului în care se reflectă, la nivelul presei naționale și regionale, principiile egalității de gen, dar și elemente de discriminare în/ prin media. Concret, s-au urmărit și analizat materialele de presă (articole, editoriale) care reflectă, pe de o parte, o atitudine discriminatorie, iar pe de altă parte, exemple pozitive pentru egalitatea de gen.

Poti accesa toate informatiile utile din cadrul proiectului „Femei active pe piata muncii”, cu un click AICI

Din cele 1.574 de articole, 211 prezintă femeia într-un context pozitiv, 553 în context negativ și 810 în context neutru. Se remarcă ponderea majoră a articolelor neutre, dar și numărul materialelor de presă în care femeile apar în context negativ, de peste două ori mai mare decât cele care expun femeile în context pozitiv.

tabel

Vă invităm să aflați mai multe detalii despre concluziile monitorizării de presă, AICI


infopolitic