In ultimele zile s-a vorbit mult despre gafa privind brosura tiparita de Agerpres, pe coperta careia a fost imprimat conturul hartilor Romaniei si Frantei, aceasta din urma fiind acoperita de steagul Germaniei. Da, momentul a fost unul neplacut, tinand cont ca brosura a fost data ministrului de Externe german, Frank-Walter Steinmeier. Dar de la o gafa la o vanatoare de capete ar trebui sa existe un moment de calm, care sa ne faca sa privim tabloul in perspectiva.

Errare humanum est

O greseala recunoscuta e pe jumatate iertata, zice un proverb romanesc. In cazul acestui episod nefericit, stim ca MAE roman si ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, au fost cei care au semnalat eroarea. Deci eroarea a fost recunoscuta de noi. Mai stim ca Frank-Walter Steinmeier i-a transmis, ulterior, omologului sau roman ca aceasta situatie nu va crea vreo problema in relatiile bilaterale. Prin urmare, apeland la intelepciunea vorbelor din poporul roman, autoritatile germane au trecut rapid peste acest moment.

Am citit o stire in aceasta dimineata care ne anunta ca ministrul german de Externe, Frank-Walter Steinmeier, a afirmat pe contul sau de Facebook ca a fost primit in Bulgaria de „presedintele roman Rosen Plevneliev”. Vorbim, si in acest caz, de o gafa a staff-ului online al ministrului german. Ce ar trebui sa faca Steinmeier, in opinia acelorasi comentatori romani? Mi-e greu sa cred ca ii vor cere la fel de aprig demisia ministrului german de Externe, pentru o gafa comisa de cel care ii administreaza pagina de Facebook.

Perseverare diabolicum

De ce am ales sa abordez subiectul gafei brosurii Agerpres? Pentru ca, din pacate as spune, presa din Romania s-a concentrat mult prea mult pe acest episod cu iz de BREAKING NEWS si a ignorat fondul vizitei: Romania l-a avut invitat pe ministrul de Externe al Germaniei, dl. Steinmeier s-a intalnit cu presedintele Romaniei, premierul Romaniei etc. Nimic din temele abordate, importanta vizitei, faptul ca Steinmeier a fost la Sibiu nu au contat.

Ulterior, au aparut voci care au profitat de moment pentru a cere demisia/demiterea lui Alexandru Giboi, directorul Agerpres, de la conducerea agentiei de presa. Pana la acest moment nu au avut un motiv, dar au profitat de acest subiect urcat artificial pe agenda media pentru a sari cu solicitarile si cu huooo-urile din dotare.

Multi ignora sau nu sunt constienti de faptul ca Agerpres, asa cum arata in prezent, s-a schimbat la fata sub conducerea aceluiasi Alex Giboi. Si mai multi ignora faptul ca managementul Agerpres a fost, in toti acesti ani, unul profesionist, iar Alexandru Giboi a reusit sa rebranduiasca o marca pe care multi nu dadeau, in trecut, doi bani. Or, sub acest management s-a reusit o regandire a imaginii (si continutului) primei agentii de presa din Romania, peste care au trecut 125 de ierni anchilozante.

Nu au existat erori sau gafe similare in trecut la Agerpres. Orice om de buna cuviinta care parcurge stirile agentiilor de presa care mai functioneaza in Romania va spune ca Agerpres a relatat cu obiectivitate despre evenimentele care au loc in jurul nostru. Prin urmare, lipseste „perseverare diabolicum” din tot acest tablou. Si atunci, va intreb, de ce ar trebui sa plece seful agentiei? Nu e ca si cum el a pus steagul Germaniei peste harta Frantei.

#NoulVal trebuie sustinut atat din exterior, cat si din interior!

Probabil ca si mai putini dintre voi stiu ca Alex Giboi este unul dintre putinii tineri inclusi in Romania noului val – un proiect editorial extrem de interesant si util si, care aduce laolalta viziunile despre viitor a 77 de tineri de succes cu varste sub 40 de ani. Despre ei se vorbeste ca fiind „liderii emergenti” ai Romaniei de maine. Tocmai de aceea, cand mai apar unele greseli in activitatea lor ar trebui ca noi toti sa „cut them some slack”.

Cei care cred ca esti inclus intr-un astfel de volum pentru simplul motiv ca ocupi o functie de conducere la o agentie de presa se insala si ii jigneste, concomitent, pe toti ceilalti tineri care au scris in „Romania noului val”. Este foarte bine ca performanta incepe sa fie recunoscuta inclusiv prin astfel de proiecte. Dar ar fi si mai util ca acesti oameni sa fie sustinuti si nu doborati atunci cand in activitatea lor profesionala mai apare cate-un hiatus de tipul acesta, o eroare care nu tine de activitatea ta profesionala si, cel mai probabil, de graba unui angajat. Sigur ca trebuie sa iti asumi responsabilitatea, sa remediezi situatia, sa gestionezi comunicational scandalul. Toti acesti pasi au fost facuti, insa, de conducerea Agerpres.

Alexandru Giboi ar fi meritat, privind din nou la intregul tablou, un tratament mai decent din partea colegilor din media. Pana la urma, tinand cont de agitatia vietii dintr-o redactie, astfel de gafe pot scapa usor de ochii oricarui om.

In al doilea rand, directorul Agerpres ar fi meritat, de asemenea, sa beneficieze de putina solidaritate si din partea colegilor din #NoulVal. Sper ca tacerea lor sa nu insemne ca Noul Val romanesc va promova egoismul in dauna coeziunii.

Pana la urma, Romania nu se poate schimba in bine prin simpla existenta a unor tineri de exceptie, care promit sa impartaseasca din cunoasterea si experienta lor. Fara munca in echipa, solidaritate interna, sprijin si incredere constante pe care vocile publice (din politica la societatea civila) sa le acorde acestora, Romania de maine va semana mult prea mult cu cea de ieri.


Paul Aparaschivei
Paul Aparaschivei este doctor în comunicare, cu o teză pe tema comunicării politice online în România. Are o experienţă de peste 6 ani în marketing politic şi electoral, iar portofoliul său include campanii electorale locale, parlamentare, europene şi prezidenţiale.