Traian Basescu mimeaza iar dorinta de dialog. A cata oara? De cate ori aceasta mimare de dialog a dus efectiv la ceva? Niciodata in toti acesti ani! Va amintiti momentul realegerii lui Basescu in care vorbea despre nevoia de reconciliere si, imediat dupa, l-a nominalizat tot pe Boc premier? Acela e exemplul clar de cum gandeste Traian Basescu dialogul. Metoda Cobra, as numi-o plastic. Un dans elegant, mesaje seducatoare, ton politicos, crearea unor iluzii prea frumoase pentru a fi adevarate, urmate de miscarea autentica – lovitura directa, decisiva, naucitoare. Acum, asistam la dans, la iesirea din cosul de rachita, cu o noua tentativa, a nu stiu cata, de mimare a rolului de presedinte conciliant.

Pentru cei care au memorie scurta, Basescu a mai jucat acest rol in 2009, in prima parte a anului, cand ii pacalea pe cei din PSD (in special pe Geoana) cu dorinta de a-i tine la putere alaturi de PD. Efectul: adormirea vigilentei unui partid care, altfel, ar fi trebuit de mult sa plece din relatia cu PD si pregatirea in tihna a alegerilor. M-am uitat recent pe niste date privind alocarea fondului din rezerva bugetara a primului ministru, in 2009. Atunci, desi guvernarea PDL-PSD era paritara, din primele 10 judete aflate in topul alocarilor, 9 erau conduse de PDL, unu era condus de PSD si unul de PNL. Cam asa e si acum – guvernarea Udrea-Boc politizeaza fara precedent, aloca discretionar fonduri doar catre judetele proprii, cresc enorm cheltuielile bugetare in timp ce sunt taiate salarii si dati afara bugetari simpli.

Reorganizarea administrativa este o tema care merita o dezbatere cu adevarat serioasa. Asta presupune buna-credinta (din partea unui presedinte care nu poate impune termene pentru dezbatere si a unui premier care nu poate ameninta iar cu angajarea raspunderii). Presupune, de asemenea, deschidere si dialog (care nu trebuie sa fie doar formale, ci demonstrate – prin asumarea unora din punctele de vedere unanim acceptate de ceilalti). Si mai presupune si profesionalism si preocupare pentru eficientizarea statului (ceea ce, in prezent, chiar nu avem din partea unui guvern care creste cheltuielile cu bunuri si servicii in timp ce vorbeste de nevoia modernizarii).

Trecerea de la 41 de judete la 8 nu poate fi facuta serios asa. Sigur, PDL o poate impune, pentru ca are instrumentul parlamentar. Desi unii cauta acum exemple despre cum voci din PDL sau UDMR se opun acestei actiuni si despre cum, in mod sigur, aceste voci vor forta parlamentarii din zonele acestora sa voteze impotriva propunerii, eu cred sincer ca, daca Traian Basescu chiar vrea, aceasta lege va trece usor. Pentru ca, de fapt, PDL nu este partid si nu se comporta ca un partid. Opozantii lui Basescu din PDL sunt doar teoretici, ei neincercand niciodata efectiv sa i se opuna. Blaga, Berceau, Videanu si toti ai lor au fost pe rand dati la o parte, marginalizati si exclusi de la decizii, fara sa schiteze nici cea mai mica opozitie. Discursurile aparent ingrijorate si zvonurile pe surse nu se pun. Se pun doar miscarile politice clare de opozitie – care, de fapt, au lipsit. Daca Udrea si Basescu vor sa transforme Romania din 41 de judete in 8, o vor face.

Ceea ce nu isi da seama Basescu este ca, desi le face pe plac putinilor baroni in care mai are incredere, acestia nu au sanse serioase sa mai castige alegerile urmatoare, chiar organizate pe 8 judete. Alegerile locale cu 8 judete sunt mult mai legate de agenda nationala, sunt mult mai usor de sustinut nu doar de catre partidul de la putere, dar si de catre cel din opozitie, iar transferul de iritare publica (in prezent directionata mai mult spre liderii nationali ai PDL decat spre cei locali) se va face mult mai usor. Altfel spus, pentru USL va fi mult mai simplu sa castige alegerile locale. Si, la un calcul simplu, au sansa sa le castige cu 7-1 sau cu 6-2. Ceea ce, sa recunoastem suna mult mai zdrobitor decat suma eventualelor mandate din prezent. Si, in perspectiva alegerilor parlamentare, o astfel de infrangere este mult mai greu de contracarat.

In fine, reorganizarea mai contine o capcana: situatia din Bucuresti. Aparent, lucrurile s-au simplificat. Basescu a intervenit sa o apere pe Udrea si sa-i minimalizeze pierderile. Pentru a nu ajunge la urne sa vada ca doar 9-10% dintre bucuresteni vin la referendumul absurd gandit de mintile PDL Bucuresti, Basescu a creat o manevra ingenioasa. A facut un pas inapoi, a mers la primarie, a recunoscut ca referendumul e o prostie si a cerut renuntarea la el, odata cu renuntarea la Legea capitalei. Suna corect, nu? Cum suna insa daca, in viitoarea lege de reamenajare teritoriala, in care se includ cele 8 judete, la judetul Bucuresti-Ilfov se vor include detaliile existente acum in legea capitalei? Fiindca nu-i imposibil. Udrea deja vrea sa rescrie istoria – sa sugereze ca referendumul a fost compromis de opozitie si nu de majoritatea PDL. De ce n-ar vrea sa rescrie si intelegerile facute, si sa bage pe ascuns legea capitalei intr-o lege mai larga?

Sintetizand, vedem o invitatie la dialog. Va insemna asta cu adevarat disponibilitate la dialog? Vor demonstra Basescu, Udrea, Boc ca sunt capabili de deschidere, de acceptare a unor puncte de vedere diferite, de consens, de slujire a unui interes public mai larg? Pana acum, niciodata n-au dat dovezi concrete ca pot! S-or fi schimbat peste noapte? Vom vedea…

Sursa: Infoportal

Persoane de interes:    Dan Sultanescu    Traian Basescu   

Dan Sultanescu
Dan Sultănescu este analist politic, director executiv al Fundației Multimedia pentru Democrație Locală, coordonator al proiectului infopolitic.ro