S-a scris mult zilele acestea despre proiectul de reforma a Codului Fiscal si a Codului de Procedura Fiscala. Subiectul in sine este atat de important si de complex, incat ti-e greu sa rezumi toate linii de abordare ale analistilor, jurnalistilor si politicienilor.

S-a lucrat la acest pachet de luni de zile, au existat dezbateri publice, mediul de afaceri se astepta la anunt, dar cu toate acestea nu putine au fost fetele care au cazut la auzul propunerilor venite dinspre Guvern. Haideti, asadar, sa privim dezbaterea dintr-o alta optica.

LET’S TALK BUSINESS

Despre impactul noului Cod Fiscal asupra mediului de afaceri din Romania s-a vorbit cel mai mult. Feedback-ul din piata pare a fi unul foarte pozitiv, fiind evident ca orice om de afaceri isi doreste scaderea taxelor. Au existat si voci sceptice care spun ca Guvernul nu isi poate permite intregul pachet de masuri. Sigur, au existat si voci de-a dreptul critice care au ajuns (ei stiu de unde si prin ce calcule) la un deficit 25 mld. lei pentru a argumenta ca nu e bine ce se poate intampla incepand cu 2016 in plan fiscal in Romania. Tocmai de aceea, propun sa ne rezumam la datele oficiale prezentate de Guvern, calcule care arata ca impactul bugetar net pentru 2016 pe care l-ar implica acest pachet ar fi 6,8 mld lei.

Ma voi rezuma la reducerea TVA, pentru ca atat teoria, cat si practica fiscala ne arata ca in momentul in care scazi TVA (da, fratilor, in Romania anului 2015 se vorbeste despre posibilitatea scaderii cotei generale a TVA!), reusesti sa scoti la alb o buna parte din agentii economici care lucrau pana atunci la negru sau gri. Fenomenul este vizibil si in cazul alimentelor de baza, acolo unde cererea patronatelor (au existat adevarate campanii online pro scadere TVA la 9%, cu sute de mii de semnaturi si hashtag-uri de tipul #TaieTVA pe Facebook) s-a intalnit cu oferta guvernantilor. Ei bine, in cazul alimentelor de baza care vor avea un TVA redus la 9% beneficiile vor fi vizibile in scurt timp in cel putin 3 directii:

– Combaterea evaziunii si scoaterea la alb a afacerilor din domeniu (carne, legume-fructe, peste) – vorbim despre sectoare care, la acest moment, practica evaziunea, pe piata fiind rulate zeci de mii de tone de produse nefiscalizate. La un TVA de 9%, prea putini vor mai fi cei care sa continue sa faca evaziune. Pentru simplul motiv ca nu merita riscul.

– Scaderea preturilor la alimente de baza, dar si la celelalte produse de larg consum – un TVA redus se va resimti, inevitabil, si in preturile practicate de agentii comerciali. Cei care vor mentine preturile la nivelul unui TVA de 24% vor pierde pe termen mediu si lung, pentru ca marea majoritate a clientilor sunt atenti la pretul pe care il dau pe un produs si vor merge spre producatorul care practica un TVA de 20%, respectiv de 9%.

– Mai mult cash in piata – singura directie alternativa inspre care se poate indrepta diferenta de bani din reducerea TVA (scepticii vor spune ca alta alternativa ar fi niste conturi „de afara”). Concret, un agent economic va avea la dispozitie mai multi bani pe care ii poate indrepta in economie sau in stimularea propriului business (consum, angajari, noi investitii etc.)

LET’S TALK STRATEGY

In plan strategic-comunicational, lansarea spre dezbatere publica a noului Cod Fiscal a prins multi lideri politici de prim-plan in offside, unul dintre ei fiind – a recunoscut-o chiar el – presedintele Romaniei, dl. Iohannis. O zi intreaga, opozitia reprezentata de PNL nu a stiut CE sa comunice pe tema. Ulterior, au aparut pozitii din partea unui Catalin Predoiu (retras in umbra din motive la fel de strategice – cel mai probabil pentru a da impresia de personaj „nou” la momentul prezentarii programului de guvernare al noului PNL) prin care opozitia a criticat, la vrac, propunerile Guvernului, catalogandu-le drept „riscante” si nechibzuite”.

PNL si-a dat seama CE vrea sa comunice, dar nu a punctat la capitolul CUM trebuie comunicat

Privind din optica jocului politic, propunerea de reforma pare ca a prins opozitia de dreapta cu garda jos. Nimeni nu se astepta ca pachetul facut public sa fie „atat de liberal”. Prin urmare, reactia comunicationala adoptata de PNL a vizat critica acestor masuri. Iar atitudinea de acum poate avea un efect de bumerang pentru cei care isi doresc (re)venirea la putere peste cateva saptamani-luni. Nu ma refer doar la abordarea lui Catalin Predoiu, ci si la declaratiile co-presedintei liberalilor, Alina Gorghiu, care a catalogat propunerile drept „un numar de magie propagandistica”.

Din perspectiva timing-ului politic ales, noul Cod Fiscal a lovit in moalele miscarii de imagine pe care cei din PNL ameninta ca o pregatesc: lansarea propriului program de guvernare.

Raportat la jocurile de putere de pana acum, noi stim ca opozitia din Romania a ridicat intotdeauna mai mult stacheta fata de cei de la putere. E si normal: cei care nu erau conectati la resursele bugetare „dadeau” intotdeauna mai mult decat cei care chiar aveau acces la aceste resurse. Or, in prezent se observa un proces invers: puterea este cea care vine cu un pachet de masuri foarte indraznete, iar opozitia se pregateste (cel putin asta deduc din declaratiile lor) sa anunte un program de guvernare in care nu urmaresc bifarea tuturor masurilor propuse de actualul Guvern.

CONCLUZIA? Noul Cod Fiscal este un SAH dat de Putere celor din PNL

Indiferent de unchiul din care privesc evolutia temei noului Cod Fiscal, imi este destul de clar ca prima repriza a fost castigata de Guvern. Intre un Darius Valcov care face turul televiziunilor si promoveaza acest pachet de masuri si un Catalin Predoiu ascuns, care se pregateste sa isi lanseze propria viziune de premier, concluzia de etapa arata avantaj Valcov. Si, ca in sah, cronometrul politic pune presiune pe cei care trebuie sa faca acum o miscare, adica pe Predoiu si noul PNL.

Sa ii obligi, practic, pe liberali sa iti critice propunerile ultra-liberale, iar principalul lor argument sa fie lipsa acoperirii acestor masuri in buget este, in mod indirect, o recunoastere a pierderii acestei prime batalii. Asta in paralel cu un esec la Senat, acolo unde noul PNL nu a reusit sa stranga majoritatea anuntata, de altfel, la votul noului judecator CCR. Fara o reactie mai consistenta, opozitia risca sa cada in derizoriu, dat fiind ca deja au aparut voci specializate (ex: Moise Guran) care ii ironizeaza.

Sigur ca, pornind de la cum sunt asezate piesele pe tabla politica actuala, propunerea de Cod Fiscal va suferi modificari. Jocul se va muta pe viitor in Parlament, acolo unde cei din PNL continua sa anunte ca vor schimba majoritatea. In actualul context politic, opozitia este pusa in fata faptului implinit: voteaza sau nu liberalii un pachet de reforma fiscala eminamente liberal, propus insa de PSD? SAH MAT!

 

Sursa foto: alba24.ro

Persoane de interes:    Catalin Predoiu    Victor Ponta   

Paul Aparaschivei
Paul Aparaschivei este doctor în comunicare, cu o teză pe tema comunicării politice online în România. Are o experienţă de peste 6 ani în marketing politic şi electoral, iar portofoliul său include campanii electorale locale, parlamentare, europene şi prezidenţiale.