Nu va repeziti inca sa ii faceti statuie lui Funeriu, pentru ca nu e cazul. Nu voi contesta ipoteza absolut legitima ca sistemul de educatie din Romania este la pamant si ca produce oameni foarte putin pregatiti pentru piata muncii din prezent. Este foarte adevarat, dovezile fiind atat de evidente incat nu are sens sa pierdem timp sa le reafirmam.
Ceea ce ar trebui sa discutam, pe fond, se rezuma la trei intrebari:
1. Cum rezolvam aceasta problema concret, pentru ca viitoarele generatii sa fie mai bine pregatite pentru viata?
2. Cum punem in aplicare aceste masuri astfel intr-un sistem viu, astfel incat sa nu producem traume si generatii de sacrificiu absolut inutil?
3. Cum generam un consens politic suficient de larg pentru ca masurile pe care ni le asumam sa fie sustinute, in timp, fara ingerinta politica, macar pentru 10 ani?
Inainte de a raspunde la aceste intrebari, vreau sa punctam si cateva lucruri la fel de evidente, dar mai putin asumate, desi rolul lor e chiar mai mare decat platitudinile despre vina parintilor dezinteresat, a elevilor lenesi si a profesorilor pervertiti de coruptia banilor de meditatii.
1. Ideea ca avem de-a face cu prima generatie care isi ia corect diploma (afirmata explicit de Daniel Funeriu azi) este absurda de la cap la coada. Si, mai grav, este o jignire adusa tuturor generatiilor care si-au luat examenele corect, chiar si atunci cand in jurul lor se copia. Intr-o democratie, daca ai de ales intre a pedepsi un nevinovat alaturi de alti noua vinovati si, respectiv, a lasa liberi noua vinovati doar pentru a nu pedepsi aiurea un om cinstit, mereu trebuie aleasa a doua varianta. Cei care nu au cultura democratica, habar nu au la ce ma refer, si sunt convins ca ei chiar cred in absurditatea discursului portocaliu de azi. Dreptatea in sistem nu se face aruncand o anatema absurda asupra tuturor, ci perfectionand sistemul pentru ca acesta sa poata identifica si inlatura, chiar chirurgical, problemele.
2. De 7 ani, puterea este in mana presedintelui Basescu si a oamenilor sai. Nu pot spune acum ca au descoperit problemele in sistem. Mai mult, in ultimii doi ani, ministru a fost Daniel Funeriu, exact perioada necesara pregatirii acestei generatii pentru examenul de bacalaureat.
Ca sa nu mai vorbesc de Miclea sau Hardau, care si ei au condus, chiar din partea PDL, acelasi minister. Doi ani de la schimbarea sistemului de bac ar fi fost suficienti pentru o generatie sa fie pregatita.
3. Sistemul de educatie nu este o corporatie privata. Orice taiere aici produce rani adanci si traume. De aceea, schimbarile trebuie sa vina organic si atent studiat si pregatit. De ce? Pentru a nu face victime inutile. I-a anuntat cineva in acesti doi ani pe elevi ca ei vor fi prima generatie atent monitorizata, la care se vor aplica cele mai dure forme de supraveghere? I-a testat cineva serios, cu aceeasi rigoare, pe aceiasi elevi, in ultimii doi ani, pentru a vedea din timp care sunt masurile necesare prevenirii unei astfel de situatii? S-a comunicat parintilor, profesorilor si elevilor ca acesta este un moment zero? Nu. In consecinta, putem afirma clar ca vorbim de o generatie de sacrificiu decisa politic, lovita direct cu scopul de a sublinia un argument politic de catre ministrul Funeriu.
4. Cand vrei sa faci reforme dure, de acest tip (pe care, subliniez, nu le contest in intentii si in finalitati), trebuie sa te asiguri ca interpretezi corect rezultatele. De pilda – ce vedem acum este nivelul foarte scazut al elevilor, sau vedem rezultatul lovirii sistematice a sistemului de catre putere (prin taieri de salarii, demiteri, reorganizari si inchideri de scoli) care au dus la o scadere dramatica a calitatii actului de educatie in scoli? Vedem dezinteresul parintilor ca o boala cronica, sau vedem un simptom acut generat de criza, somaj, lipsa locurilor de munca, grija in plus pentru ziua de maine, care face ca parintii sa fie si mai putin atenti la copiii lor? Vedem promovabilitate crescuta acolo unde este calitate in invatamant sau acolo unde inca se practica fraudarea pe scara larga a examenelor? Inainte de a se repezi sa salute aceste rezultate, ministrul Funeriu si cei din PDL ar trebui sa stie mai clar ce saluta. Fiindca s-ar putea sa salute doar generarea unui haos si mai mare in sistem.
Cum iesim din aceasta situatie? Cu siguranta, nu atacand populatia. Nu calcand in picioare o generatie care, fara sa fie neaparat nevinovata, a fost atrasa in capcana si executata in public fara sa aiba sansa de a se salva. PDL nu este la prima abordare de acest gen. A critica azi elevii pentru ca sunt lenesi si ca nu invata este la fel de absurd cu a critica saracii ca nu muncesc. Sistemele mari nu functioneaza nu din cauza ca niste rotite nu se invart, ci din cauza ca cei care concep mecanismul, il verifica si il conduc nu se pricep. Romanii sunt capabili sa munceasca, dar nu genereaza productivitate mai mare din cauza celor care ii coordoneaza. La fel, un elev este neperformant pentru ca sistemul de educatie nu este capabil sa il educe. Un ignorant nu este vinovat pentru ignoranta sa. Sigur ca multi ipocriti vor continua sa vorbeasca de etica muncii si de faptul ca noile generatii sunt dispuse doar sa fure si sa insele. Sigur ca sunt, cand ai in frunte oameni care fura (chiar in Parlament, in fata tuturor), care mint (chiar din functii inalte), care isi bat joc ei insisi de profesori, care submineaza educatia prin tot ce fac. Pestele de la cap se impute. Iar capul este in putrefactie de mult timp. Pana cand nu inlaturam cangrena, nu avem cum sa discutam de cele trei intrebari de mai la inceput.
Dan Sultanescu
Analist politic, director executiv Fundatia Multimedia pentru democratie locala

u va repeziti inca sa ii faceti statuie lui Funeriu, pentru ca nu e cazul. Nu voi contesta ipoteza absolut legitima ca sistemul de educatie din Romania este la pamant si ca produce oameni foarte putin pregatiti pentru piata muncii din prezent. Este foarte adevarat, dovezile fiind atat de evidente incat nu are sens sa pierdem timp sa le reafirmam.
Ceea ce ar trebui sa discutam, pe fond, se rezuma la trei intrebari:
1. Cum rezolvam aceasta problema concret, pentru ca viitoarele generatii sa fie mai bine pregatite pentru viata?
2. Cum punem in aplicare aceste masuri astfel intr-un sistem viu, astfel incat sa nu producem traume si generatii de sacrificiu absolut inutil?
3. Cum generam un consens politic suficient de larg pentru ca masurile pe care ni le asumam sa fie sustinute, in timp, fara ingerinta politica, macar pentru 10 ani?
Inainte de a raspunde la aceste intrebari, vreau sa punctam si cateva lucruri la fel de evidente, dar mai putin asumate, desi rolul lor e chiar mai mare decat platitudinile despre vina parintilor dezinteresat, a elevilor lenesi si a profesorilor pervertiti de coruptia banilor de meditatii.
1. Ideea ca avem de-a face cu prima generatie care isi ia corect diploma (afirmata explicit de Daniel Funeriu azi) este absurda de la cap la coada. Si, mai grav, este o jignire adusa tuturor generatiilor care si-au luat examenele corect, chiar si atunci cand in jurul lor se copia. Intr-o democratie, daca ai de ales intre a pedepsi un nevinovat alaturi de alti noua vinovati si, respectiv, a lasa liberi noua vinovati doar pentru a nu pedepsi aiurea un om cinstit, mereu trebuie aleasa a doua varianta. Cei care nu au cultura democratica, habar nu au la ce ma refer, si sunt convins ca ei chiar cred in absurditatea discursului portocaliu de azi. Dreptatea in sistem nu se face aruncand o anatema absurda asupra tuturor, ci perfectionand sistemul pentru ca acesta sa poata identifica si inlatura, chiar chirurgical, problemele.
2. De 7 ani, puterea este in mana presedintelui Basescu si a oamenilor sai. Nu pot spune acum ca au descoperit problemele in sistem. Mai mult, in ultimii doi ani, ministru a fost Daniel Funeriu, exact perioada necesara pregatirii acestei generatii pentru examenul de bacalaureat.
Ca sa nu mai vorbesc de Miclea sau Hardau, care si ei au condus, chiar din partea PDL, acelasi minister. Doi ani de la schimbarea sistemului de bac ar fi fost suficienti pentru o generatie sa fie pregatita.
3. Sistemul de educatie nu este o corporatie privata. Orice taiere aici produce rani adanci si traume. De aceea, schimbarile trebuie sa vina organic si atent studiat si pregatit. De ce? Pentru a nu face victime inutile. I-a anuntat cineva in acesti doi ani pe elevi ca ei vor fi prima generatie atent monitorizata, la care se vor aplica cele mai dure forme de supraveghere? I-a testat cineva serios, cu aceeasi rigoare, pe aceiasi elevi, in ultimii doi ani, pentru a vedea din timp care sunt masurile necesare prevenirii unei astfel de situatii? S-a comunicat parintilor, profesorilor si elevilor ca acesta este un moment zero? Nu. In consecinta, putem afirma clar ca vorbim de o generatie de sacrificiu decisa politic, lovita direct cu scopul de a sublinia un argument politic de catre ministrul Funeriu.
4. Cand vrei sa faci reforme dure, de acest tip (pe care, subliniez, nu le contest in intentii si in finalitati), trebuie sa te asiguri ca interpretezi corect rezultatele. De pilda – ce vedem acum este nivelul foarte scazut al elevilor, sau vedem rezultatul lovirii sistematice a sistemului de catre putere (prin taieri de salarii, demiteri, reorganizari si inchideri de scoli) care au dus la o scadere dramatica a calitatii actului de educatie in scoli? Vedem dezinteresul parintilor ca o boala cronica, sau vedem un simptom acut generat de criza, somaj, lipsa locurilor de munca, grija in plus pentru ziua de maine, care face ca parintii sa fie si mai putin atenti la copiii lor? Vedem promovabilitate crescuta acolo unde este calitate in invatamant sau acolo unde inca se practica fraudarea pe scara larga a examenelor? Inainte de a se repezi sa salute aceste rezultate, ministrul Funeriu si cei din PDL ar trebui sa stie mai clar ce saluta. Fiindca s-ar putea sa salute doar generarea unui haos si mai mare in sistem.
Cum iesim din aceasta situatie? Cu siguranta, nu atacand populatia. Nu calcand in picioare o generatie care, fara sa fie neaparat nevinovata, a fost atrasa in capcana si executata in public fara sa aiba sansa de a se salva. PDL nu este la prima abordare de acest gen. A critica azi elevii pentru ca sunt lenesi si ca nu invata este la fel de absurd cu a critica saracii ca nu muncesc. Sistemele mari nu functioneaza nu din cauza ca niste rotite nu se invart, ci din cauza ca cei care concep mecanismul, il verifica si il conduc nu se pricep. Romanii sunt capabili sa munceasca, dar nu genereaza productivitate mai mare din cauza celor care ii coordoneaza. La fel, un elev este neperformant pentru ca sistemul de educatie nu este capabil sa il educe. Un ignorant nu este vinovat pentru ignoranta sa. Sigur ca multi ipocriti vor continua sa vorbeasca de etica muncii si de faptul ca noile generatii sunt dispuse doar sa fure si sa insele. Sigur ca sunt, cand ai in frunte oameni care fura (chiar in Parlament, in fata tuturor), care mint (chiar din functii inalte), care isi bat joc ei insisi de profesori, care submineaza educatia prin tot ce fac. Pestele de la cap se impute. Iar capul este in putrefactie de mult timp. Pana cand nu inlaturam cangrena, nu avem cum sa discutam de cele trei intrebari de mai la inceput.

Sursa: infoportal.ro


Dan Sultanescu
Dan Sultănescu este analist politic, director executiv al Fundației Multimedia pentru Democrație Locală, coordonator al proiectului infopolitic.ro